Alla inlägg under april 2009

Av Filip - 29 april 2009 21:29

Jag, Dave, Lelle å Nisse fick till ett riktigt bra simpass imorse:

400 insim

10x200m, start 1.45

100bad

400-300-200-100 arm start 1.40/100m

1500 sammansatt och hårt där första 400ingen skulle vara max så man fick en massa startsyra.

Totalt 5000m. Höll på att drunkna på sista 1500ingen och den gick på 24.04 vilket jag skulle varit nöjd med för ett par år sen.


På kvällen stack min träningskompis Love och jag ut på en skön distansrunda på 8km runt Årstaviken. Love somnade halvvägs.




Av Filip - 28 april 2009 11:35

Coach Mike hade satt ihop en förskräcklig konditionserie imorse, antagligen för att markera sin återkomst från mallorca. Riktigt lurig serie med successivt längre intervaller men tuffare starttider. Bestraffning per automatik för den som går ut för hårt alltså.


På pappret ser den ganska lätt ut:

5x50m start 50sek

5x100m start 1.40

5x150m start 2.15

5x200m start 3.00

men du accumelerande tröttheten och den givna toköppning straffade sig som sagt. Snittade iaf på 38 - 1.18 - 2.04 - 2.52 Lelle var snälla farbrorn idag och bjöd alla på bulle och läsk efteråt.


Har nu suttit och mått illa och svettats hela förmiddagen. Hoppas på en vändning till eftermiddagens cykelpass!


Av Filip - 27 april 2009 15:50

Fina bilder från terräng-SM, kredd till Alf som var fotograf för dagen.


Bambi (nr 10) vet att fina damer inte grimaserar när dom blir trötta. Jämför med de ohyfsade tjejerna bakom!


Flåsmannen (nr 55) har lite mer fighting-face än vad som gör sig bra på bild.


Bambi blev så trött att hon trodde att munnen satt bak på huvudet...


Flåsmannen passade på att göra en lerinpackning på ryggen när han ändå var smutsig 


Av Filip - 25 april 2009 19:27

Igår tog jag mig i kragen på simningen och körde 4500m med Lelle och Nisse. Jag fick stå för upplägget och designade ihop en fantasifull och inspirerande serie som bland annat innehöll en tusing på tid efter 3000m. Tyvärr kroknade jag ihop fullständigt och fick inte bättre tid än 15.18 Ska skärpa mig, lovar.


Dagen var en FATmaxdag så det var lite mat och äcklig mat som gällde innan det var dax för 3.5h cykel med 2x21km i IM-fart. Huu, vad tungt det blev mot slutet när glykogenet tog slut. Hade kunnat dricka 22 liter fanta utan problem men höll mig plikttroget till mitt H2O. Den sista 21kilometarn gick på 37.05, vilket kan jämföras med fjolårets bästa IM-puls notering 33.42 En bit kvar där.


Lördagmorgon betyder långpass. Klockan på ringning 05.20 och stack ut 05.55 för att möta upp Lelle för ett milt långpass. 28km i Nackareservatet med 5000m med IM-puls (145-150) på bana mot slutet. 19.55 på den. OK.


Dagens höjdpunkt var dock att betrakta terräng-SM från filtplats. Bambi och Flåsmannen representerade dom jag hejade mest på. Bambi utstrålade verkligen Usain Boltskst självförtroende och glödde av kämpalust innan start. Flåsmannen fick ta sig an ett makabert startfält i herrklassen. Bambi gjorde väl en so-so insats och kom 11a på lite drygt 14 minuter medan Flås flåsade lite snett idag och kom 43a på 12.45 Jag hade ordnat en pompös bankett hemma hos mig och lagat mat hela dagen men tillställning gick i moll eftersom de två tjurskallarna sabbade stämningen ganska snabbt. Alf och Calle var side-kicks och pressfotografer. Alf är ju e-mobbare på heltid nu så vi hoppas på att få några bilder från en svettig Flåsman som ligger och vrider sig i gruset efter målgång.


Fatta vad sjukt snabbt det går framme i täten på såna tävlingar. En kille som Erik Sjöqvist som gjort 28min på 10000 räckte bara till en 7de plats. Musse vann på 11.02, dvs 2.45/km Löjligt snabbt i de backarna. Jag körde ett varv på banan förra helgen och hade 6.29, Musse körde alltså på 5.31/varv Sick.

Av Filip - 23 april 2009 22:11

Hemkommen från det Östra Riket i nattas. Fick min hjärna och mitt nervsystem totalkokt av Mr Gnaiger, maken till energisk karl får man leta efter. Mitokondrier från 8-23 varje dag med en kontinental långlunch på 3 timmar där jag fick in en massa bra träning.


Jag körde faktiskt 87km på de 4 dagarna + 2 simpass. Det mesta bedrevs på 1600-1900m above sea level och för er som inte visste det så svider det fint i lungorna att köra 6x4min vo2max i uppförbacke på de höjderna. Benen står nästan still samtidigt som lung-apex befinner sig i höjd med bihålorna...


 Delade rum med en ytterst skum rumän som satte alla rekord i att vara svårväckt. Jag fick i stort sett misshandla honom för att han inte skulle missa bussen sista dagen. Då hade både kittla och hälla vatten i ansiktet misslyckats innan dess. Till sist gav han mig tummen upp och somnade om. Vem vet, han kanske sover ännu?


Första passet på havsnivå var löjligt lätt, benen flög fram helt utan ansträngning. Ändå ska det ta minst 10-12 dagar innan man ökat Hb-halten nämnvärt. Kanske placebo?


Nu SKA jag ta tag i det stora sorgebarnet- cyklingen. Där jag ligger en ganska bra bit efter denna säsongen. Vädret verkar bra och träningskompisarna är hemma och friska (från hakan och neråt alltså) så jag har inget att skylla på.


Äh, godnatt.

Av Filip - 17 april 2009 21:21

Fick till en ganska bra vecka med syfte att träna ned mig med medelintensiv träning. Nu blir det 5 dagar med ett mängdblock löpning samtidigt som min workshop hos mitokondrieguden Erich Gnaiger i Österrike. Mr Gnaiger är biokemins motsvarighet till Dave Scott så jag hoppas på en spännande kurs.  Jag blev inte jätteledsen när jag fick reda på att kursen dessutom är förlagd i en alpby på sådär lite medelhög höjd...


Dagens träning blev en timmes triathlonspecifik simning med Nisse och Norman på morgonen och nu på eftermiddagen körde Bambi och jag intervaller på terräng-SM banan i Tanto. En riktigt krävande bana med ett par rejält sugande uppförbackar på lerigt gräs. Ändå gick det att hålla tempot hyfsat och jag har stora förhoppningar om att Bambi är bättre än sitt självförtroende nästa helg. Vi körde först 4x3.30min med 2 min vila vilket blev drygt två varv på banan som är 2km. Avslutade med att fläska ur mig ett varv ensam som gick på 6.29  (maxpuls 173 av 187 möjliga) vilket var ganska jobbigt. Ganska coolt att Erik S och gubbarna kan springa 2 varv på skiten på 11.xx minuter.


Istället för att själv springa kommer jag att sitta i en BadenBadenstol och käka grillchips och heja på Flåsmannen och Bambi så det sprutar chipssmulor ur munnen på mig den nästa lördag. Ungefär lika stort underhållningsvärde som giljotineringarna på de franska torgen när det begav sig. Muahahahaha!


Större än Dave Scott?

Av Filip - 15 april 2009 20:55

Fick en fullständig skvallerrapport från Mallis av Lelle idag på simningen. Det var historier om totalbonkningar och långa klättringar uppför Piggen och vem som hade ont i knäna och vem som var övertränad, ur form och orakad. Och hur kallt det var i poolen.


Jag måste också revidera min tidigare post att både Lelle och Dave fått in varsin 50-timmars vecka. Det var fel, Dave hade blivit sjuk och suttit och stirrat in i väggen i 4 dagar men är nu kvar och kör en extra vecka som straff.


Här på hemmaplan får jag vända ut och in på hjärnan för att maximera/optimera det lilla jag gör träningsmässigt. Just nu kör jag en liten nedträningsperiod med medelintensiv träning för att jag snart åker på en kort sejour till någorlunda höghöjd där jag ska späka fram några extra kapillärer till min trötta muskelfibrer. 4 pass har körts de senaste 36 timmarna:


Igår fm: 1h simning, långa reps, ganska kort vila. 1.25/100 och jättetrist nackspärr av helgens cykling.

em: Cykelintervaller 4x4min @ 365 watt, 4 min rullvila. Trött i benen från måndagens cykling.

Idag fm: 1h 5min simning. Bland annat 10x200m, där jag hade fullt sjå att hålla mig på rätt sida 3-minuters strecket. Sirap.

em: Cykel 1h10min @ 220w med 20min @ 245w, 15 min @ 250w och 10min @255w. Lite för lätt för att kallas intervallpass men lite för jobbigt för att vara distans. Visste inte riktigt hur jag skulle hantera situationen faktiskt. Bestämde till slut för att detta var ett distanspass och cyklade igenom.

Kväll: Skulle tagit min kvällsrunda med Love men tvätt, e-mailande och handlande i affär tog de sista krafterna.


Dessutom kan nämnas att jag gjorde en klassisk deadline avklarning idag. För en månad sen fick reda på att jag idag senast kl 16.00 skulle lämna in en mindre skrivelse för bedömning. Uppgiften var för lätt för att jag skulle ta tag i det direkt och för tråkig för att jag skulle kunna släppa det helt ur sinnet. Så i en månads tid har detta  legat och pyrt i bakhuvudet och pytsat ut lite ångesthormoner med jämna mellanrum. Givetvis tog jag inte tag i saken förrän igår, skrev ihop skiten och cyklade som ett skott genom stan för att egenhändigt traska in till recepetionen och lämna bunten med papper kl 15.57 Ett par rödljus fick negligeras på vägen men nu är det gjort. Framförhållning blahablaha.



Av Filip - 14 april 2009 08:39

Det blev en cykelrunda även igår. 4h13min och 132km med ganska mycket backar. Som vanligt extremt svårt att klä sig rätt, dimma och ett par plusgrader på morgonen skulle kunna ändras till +16 och sol så man kan välja på att frysa i början eller svettas som en gris senare. Dimman höll dock i sig och jag valde att vara hyggligt varmt klädd hela rundan. Ganska bra tryck hela vägen, Henke fick babianröv och vek sig efter halva rundan, Johan hängde sig fast som en igel i ryggen.


På kvällen 8km med Love i vagnen på skapligt stela ben. Imorse simning via SMS-coaching av Magnus Kjellberg. Mallis resenärerna lös med sin frånvaro.

Skapa flashcards