Alla inlägg under december 2008

Av Filip - 31 december 2008 12:01

Gårdagen bjöd på ett segt simpass över 4000m. Med 10000m i axlarna från dagen innan så hade jag inte räknat med att vara pigg men nu kändes det miserabelt. Försökte avbryta passet flera gånger men blev verbalt iknuffad av coach Mike flera gånger. Hela jag var ett enda stort "NEJ" med dålig attityd. Inte riktigt likt mig. Gick hem och sov några timmar, tog mig sen i kragen och körde lite långsfärdsskrillor med S&S på Dammtorpssjön. På vägen hem bröt någonting ut som inte kändes helt bra. Lite feber och hosta inatt, nu mest hosta. Enkelt beslut att inte köra något nyårslopp och absolut ingen triathlondag. Det skulle bli misär av hostan om jag gav mig ut och hyperventilerade i minusgraderna. Alf och Flås får klara sig själva.


Liza ligger i influensan och hostar så det är inte så svårt att gissa var buggen kommer ifrån. Well, well, nästa år (läs imorgon) är jag nog frisk och kry igen!

Av Filip - 29 december 2008 17:12

Dagen bjöd på ett nytt träningsrekord i både monotoni och antal simmade meter. Det var 4 julstinna musketörer som dök upp på Eriksdalsbadet imorse; Dave, Antti, Lelle och lilla jag. Alla höll fanan högt och genomförde passet. Det blev alltså 100x100m, start 1.45, allt sammansatt simning, inga hjälpmedel. Jag unnade mig en torkad aprikos och en liten seriepaus efter varje genomförd tusing, mest för att hålla räkningen. 10 aprikoser i början av passet och när dom var slut var passet det också. Hoppas nu att dom tråkiga IIx-fibrerna gav upp och gick över till det röda laget.


På kvällen ett ganska oinspirerat löppass som skulle innehålla någon form av intervaller, det blev 14km och 7x100 sprint på hammarbyhöjden. Kolla vad duktig jag var som tog en massa bilder från passet:

Västra Årstabron bjuder på 3 ting:

1) Blåst

2) En kontrollmätt kilometer

3) Utsikt


En gängad skorsten ifall man behöver en riktigt stor vänstergängad skruv någon gång.


Längs Årstaviken sprang jag så fort att fötterna blev suddiga. 


Civiliserade gäss har ett inlärt felbeteende att på ett hysteriskt sätt närma sig rovdjur i hopp om att dessa ska kasta torra brödkanter i vattnet. Ofta uppfylls deras förhoppningar. I bakgrunden tornar SÖS hotfullt upp sig.


På toppen av Hammarbybacken. Photoshop sa att "inga röda ögon upptäcktes på det markerade objektet". Hade man haft Photoshop som förälder i tonåren skulle man komma undan med att röka en holk majja om dan utan problem.



Ett par dagar om året byter Hammarbybacken skepnad från backstudslöpningsparadis till en isig skidbacke.


Dom första två hundringarna satte sina spår. Den till vänster gick på 12.4

Av Filip - 28 december 2008 12:51

Tillbaka i Stockholm igen. Fick en hygglig träning över julen även fast simhallen var totalstängd. Mest löpning såklart och sen lurade LK med mig till gymmet så jag har dragits med svårt träningsvärk i dagarna tre. En överraskning är att LK gått över till mer funktionsträning på gymmet och bytt ut övningar som "Bulgaren" och djupa knäböj á la "Ass to the grass" mot balansövningar på medicinboll och 50-reppare bellybacks. Jag fick utlåtandet "löjligt svag" när jag körde nån hantelövning...


Vi fick även in 12x1000m löpning med 45sek vila på en isig och småbackig tusenmeterssträcka. Progressivt från 3.55 ner till 3.28, skulle vilja säga lugnt och kontrollerat men eftersom LK drog på varannan tusing så blev det tokrusning första 300m på de intervallerna. Fartkänslan är inte den bästa där.


Han även med att träna med 2 andra kompisar. Den ene var Roger Aquaman som jag körde Ö till Ö med 2007. Hans knä har nu läkt ihop och han klarade 10km terräng på 47.10 trots noll landträning sista halvåret. Aquaman har en bragd från gymnasietiden då han var den ende som inte nådde fram till gropen i tresteg på gymaplektionerna. En bieffekt av att bara ha simmat som enda träning sen han var ett foster.


Den andre kompisen var Kallingebonden Björn (som skriver kommentarer under synonymen "Pejlort"). Omskolad från hockeyspelare till medeldistansmotionär av fin kaliber. Hans fyra främsta meriter är i nämnd ordning:

-Fick hångla (med en riktig tjej) redan i mellanstadiet.

-Vann skoltävlingen "en-milen" i sjätteklass. Hade tränat backträning i grustaget hela sommarlovet dessförinnan.

-Cyklade runt stora delar av södra Sverige i början av 90-talet tillsammans med undertecknad och åt barnmat och drack juice+likördrinkar.

-Sydsvenskmästare i halvmarathon 2005.

Hur som helst fick vi in en lätt kvällsjogg genom ett Kallinge som låg i sin sedvanliga dimma av kväljande pelletsrök.

Kallingebonnen i sitt plommonstop


Mellandagarna kommer nu ägnas åt att bli snabbare, större, starkare. Imorgon blir det 100x100m simning i 50an på Eriksdalsbadet.  Som det ser ut nu så startar Lelle och jag utom allt tvivel och Henke, Antti och Dave startar med visst tvivel. Är det någon annan som är sugen så är det bara att dyka upp, alla är välkomna, vattnet är fritt. Start kl 07.58, medtag valfria handikapphjälpmedel och lite sportdryck.


Min plan är att köra en liten triathlondag på nyårsafton med simning på morgonen, cykel till Vallentuna och avsluta med Nyårsloppet över 10km. Hjälpryttare sökes även till detta upptåg.



Av Filip - 24 december 2008 15:53

Lillkötta och jag har ju en fin tradition att köra långpass med fartökning på julafton. Jag hade toppat upp mig för att kunna ta revansch på den svidande förlusten från förra året. Dessutom hade jag rekat en fin runda som skulle vara till min fördel, ganska flack och mestadels asfalt. Givetvis vägrade LK att köra på asfalt så dev samma gamla lervälling som vanligt. 25km tillsammans i stabilt trivseltempo och sen sista biten (10-11km) full patte i obt. Jag höll 0.1 tons klumpens rygg i ca 1km men sen försvann han in i skogen. Tidsdiffen i mål blev inte särskilt smickrande 6min 20sek! Jag kan inte annat än lyfta på hatten. Det är likadant varje år; jag har tränat på bra och förbättrat mig mot förra året men LK har tränat hårdare och förbättrat sig mer... Som vanligt är han fåordig om sin träning men när jag pressade honom hur han tränat fick han ur sig -"vette fan men jävligt mycket iallafall"

Av Filip - 21 december 2008 17:39

Idag fick Lelle och jag in ett fint långpass i Nackareservatet, totalt 33,5km med 2x5min i cirkus 3.35-tempo och en avslutande 5000ing på bana i 4-minuterstempo. Jag har en stark tro på den välgörande effekten att lägga in fartökningar under långpass, helst mot slutet av passet. Kollar man på hur muskelfibrerna rekryteras under lite lugnare distanslöpning så ser man att muskeln väljer de lågtröskligare motoriska enheterna först och tömmer dessa på glykogen. Efterhand som de första motoriska enheterna tröttnar får lite mer svåraktiverade enheter kopplas in och glykogenet i dessa börjar tömmas. Detta gör att man alltid tränar samma motoriska enheter i början av ett pass och delar av muskeln förblir otränad. Men om man lägger in ett parti med snabbare löpning mot slutet av ett pass kommer man koppla in de allra mest svåraktiverade motoriska enheterna, antagligen de som innehåller mycket snabba muskelfibrer, och träna dessa för uthållighet. Det är detta som gör att det känns så stelt och dåligt mot slutet av ett långpass; man använder muskelfibrer som faktiskt är relativt otränade för uthållighet.


Fint väder och inte så slaskigt i skogen som jag först trodde. Hade med min nya mobil men filmade på fel håll (uppochner) och det gick inte att vända filmerna på datorn. Inte med min begränsade datakunskap iaf.


Men för er som vill titta på film så kan ni nu beskåda ett lite längre filmklipp från Ö till Ö på youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=c4aJlz7TDWQden

http://www.youtube.com/watch?v=URCK634gJvU

Jag var tydligen ingen linsluss men beskåda gärna när Den Gamle och jag går i mål mot slutet av del 1.


Av Filip - 20 december 2008 18:10

Tog revansch på den tunga jobbveckan genom att sova 11.5h i natt, 22-09.30 Dessutom en tupplur mitt på dan, ända tills Lelle ringde och väckte mig och ville ha info om morgondagens långpass.


Annars har jag sprungit ett tröskelpass idag;

3.5km uppjogg

4x100 sprint (ca 13.0)

3000 (10.57) 90 sek vila

4x1500 (snitt 5.25) 90 sek vila

3.5km nedjogg

Väldigt kontrollerat, nästan bara som distansfart men ändå 3.35-3.39/km så jag känner mig nöjd.


Sen har Liza och jag firat våran egen julafton idag med julklappsutbyte. Liza fick ett nytt lyxtäcke och jag fick en ny mobil. Vi har som tradition att inte fira jul ihop eftersom det skulle vara så fruktansvärt synd om våra respektive familjer om vi inte frälste dem med våran närvaro. Antagligen blir det ändring på dessa pubertala vanor från och med nästa år har jag en känsla av...

Av Filip - 19 december 2008 07:26

Landar på en mäktig 60-timmars vecka så här precis innan jul. Dock ej 60 timmar träning utan 60-timmar jobb. JAJA, jag vet att det finns IT-konsulter och aktiesnubbar som bara skrattar åt mig nu och tycker att 60 timmar är helt normalt. Men kombinerar man den arbetsmängden med 90 minuter simning på morgonen och 90 minuter cykel eller löpning på kvällen så börjar det ta ut sin rätt. Lägger man dessutom till 2x4 timmars föräldrarutbildning och 3 egna föreläsningar så har man kramat ut det mesta som finns i trasan.


En jobbig grej med att labba sent på kvällarna är att det obönhörligen leder till att jag drömmer om små molekyler som susar omkring eller om proteiner som denaturerar. Den sjukaste drömmen hade jag i natt; jag drömde att jag skulle ut och springa men skorna satt fast i golvet med en Van der Waals-binding som var helt omöjlig att få loss (trots att det ska vara en av de svagare kemiska interaktionerna). Stålmannen svävade utanför fönstret men skrattade bara åt mig när jag försökte kämpa mig loss. Försök tyda den drömmen någon!

Av Filip - 14 december 2008 19:32

32km, zon 1-2, snittpuls 135, max 164 (uppför Hagaberget). Najs runda med Lelle och Mr Norman. Samling kl 09.00 vid djurgårdsbron, sen en runda runt Djurgårn, till Ropsten och runt Brunnsviken. Sista biten urban jungle genom Vasastan och Östermalm. Ytterst harmoniskt och jag tog även mitt livs första fikapaus på ett långpass i form av en halvliter Dr Pepper.


Eftermiddagen softades det med glögg och pepparkakor men även lite julklappsinköp. Börjar få rätsida på kroppen igen.

Skapa flashcards