Direktlänk till inlägg 16 september 2009

Det är bögigt att köpa saker stup i ett

Av Filip - 16 september 2009 19:34

Så där. Lyckades få in tre dagar med träning efter tillfrisknandet från magviruset innan det var dax för en halsinfektion. Rekordartat långt uppehåll i träningen alltså. Och eftersom jag nu är en ansvarsfull och mysig familjefar så tänker jag inte träna mig genom förkylningen denna gången. Åtminstone så väntar jag till det halsonda mildrats lite.


Det jag ägnat kvällarna åt nu när jag inte kan träna är att leta efter en ny och fruktansvärt snabb cykel till nästa säsong. Min gamla cykel som jag köpte för 149 dollar på ebay är inte ny längre och jag har en känsla av vakuum inom mig (någonstans mellan tolvfingertarmen och hjärtat) som jag känner att jag borde fylla med något dyrt. Mitt uppe i jämförandet mellan nya Trek TTX och Cervélo P4 så kommer jag på mig att jag HATAR ju överkonsumptionen som vi hetsas till hela tiden. Till exempel så känner jag mig hetsad att köpa ett dischjul då flera förståsigpåare säger att jag skulle tjäna 10 minuter på en Ironman om jag bytte mitt Cosmic Carbon mot en disc.


På något sätt så kretsar hela samhället kring att man ska utbilda sig, lyckas och tjäna pengar. Varför då? För att köpa mer saker? För att åka längre bort på semester? Nä, någon måtta får det vara. Visserligen behöver jag snart en ny cykel ändå men min känsla är att folk håller på att köpa massa fina prylar hela tiden för att kompensera för något annat, t.ex en dålig FTP (<300w). Så för att stävja mitt köpbehov så bestämmer jag från och med nyss att jag inte får köpa någon ny cykel eller matriel som på något sätt kan förbättra min framfart förrän jag lyckats hålla 350watt i 20min på min testcykel.  Inga nya badbyxor förrän jag gjort 1500m fritt under 21 minuter. Inga nya löpardojjor förrän jag sprungit 5x1000m med 3 min vila <3.05 min.  Inga träningsläger förrän jag cyklat 20 mil plus i snöslask.


Fanken vad skönt det kändes att bestämma sig för det där!

 
 
Ingen bild

RoE

16 september 2009 22:08

Hej, gillar din blogg men denna var grym. Nu måste jag rannsaka mig själv, halva nöjet är ju prylarna... Så frågan jag måste besvara är varför håller jag EGENTLIGEN på?! Lättare för mig att motivera om det handlat om enbart löpning men triathlon innebär ju så mycket kul utrustning, och det finns ju alltid något nytt man "behöver";)
Tufft förresten att skriva om ditt beslut på bloggen! Svårare då att ångra sig och köpa en disc i alla fall.
Kör hårt!
RoE

 
Jocke B

Jocke B

16 september 2009 22:28

Helt rätt Filip! Jag önskar att fler tänkte som dig, det skulle vara fan så mycket enklare att vinna Kalmar då ;-)

http://joakimberggren.bloggagratis.se

 
Ingen bild

flåsmannen

16 september 2009 22:32

Skit i en ny hoj och satsa istället på ett diskhjul och att optimera sittsällningen. Kroppen tar betydligt mer vind än ramen så där finns det tid att spara.

Noterar också mkt ödmjukt att jag uppnått alla kriterier förutom simningen. Den 27/11 är det dags för Showdown Bosön igen och då har du chansen att slipa tiderna på 5x1000m. Jag siktar på sub3 i snitt.

Bra rutet för övrigt.

 
Ingen bild

16 september 2009 22:33

Jag tror inte du lyckas nå dina mål då du tränar sönder dig hela tiden.

 
Ingen bild

LN

17 september 2009 01:00

5x1000m P3' @

 
Ingen bild

Filip

17 september 2009 08:33

RoE: Visst känns det som man behöver nya saker ibland men testa att ta en köpfri säsong map triathlonprylar så kanske du kan hitta något annat som motiverar dig att komma ut och träna. Ganska befriande faktiskt.

Jocke B: Jag har funderat på att inför en sån där regel som man har i folkrace med bilar: efter loppet ska man vara redo att sälja sin cykel för 5000kr till den som begär. Allt för att man inte ska pyssla med för dyra prylar.

Flåsmannen: Ser fram emot 27/11-traditionen men hoppas ha fixat sub 3.05 innan dess.

Igår: ?

LN: ?

 
Ingen bild

Robert

17 september 2009 09:30

Vad är felet med att köpa nya saker? Det är faktiskt när vi köper saker som vi gör samhället en tjänst. Genom att konsumera ökar vi tillväxten och pengarna kommer tillbaka till samhället som ökad välfärd med bättre sjukvård, fler dagisplatser, humanare äldrevård etc. Så lägg ner vänstersnacket tack!

 
Dunceor

Dunceor

17 september 2009 09:45

Jag kommer på mig själv också med att köpa grejor jag egentligen inte behöver utan jag mer köper dem för att jag kan. Förvisso utnyttjar jag dem men de hade inte varit ett tvång.
Mitt mål är att försöka dra ner på överkonsumtionen och istället lägga pengarna på något vettigt (typ spara dem för renovera mitt badrum eller betala av mina lån).

Vettig inställning!

http://dunceor.wordpress.com

 
Alf

Alf

17 september 2009 16:17

Filip - Jag ska banne mig trycka 350w i 20' före dig!

Robert - Skaffa dig en egen blogg om du vill sprida din konsumtionspropaganda. Välj förslagsvis då inte en gratis sådan, utan en som kostar jättemycket pengar varje månad. Då kan du känna att du ger något tillbaka till samhället.

http://alf.bloggagratis.se

 
Micke Selvin

Micke Selvin

17 september 2009 17:43

Det ska man väl inte förneka att prylarna är lite av nöjet med att hålla på med triathlon men samtidigt så har de så klart mindre betydelse för oss än vad vi vill tro. Rent resultatmässigt förstås. Och så är jag absolut lite inne på ditt spår att man ska "förtjäna" en uppgradering. Resultat först, utrustning sedan!

http://www.mickeselvin.se

 
Jojje

Jojje

17 september 2009 17:47

Hej!

Jag ville bara tipsa om en blogg som handlar om överkonsumtion.

http://www.jojjekarlsson.se/blogg

Men det finns ett bättre ord för det: Diderot-effekten.

Jag är ju inte alkis - men jag dricker lite mycket...

http://www.jojjekarlsson.se/blogg

 
Ingen bild

Jocke B

17 september 2009 20:16

Filip>>> 350w säger ju ingenting...hur många watt/kg är det? Blir lättare att jämföra då?

Alf>>> Syftet med att kunna skicka in kommentarer är ju att man ska kunna just kommentarer, dessutom har Filip godkänt. Att man måste ha en egen blogg för att få säga sin mening är ju löjligt.

 
Ingen bild

Filip

17 september 2009 21:19

Ajaj, en öm punkt detta ämne!

Robert: Jag är mållös...

Dunceor: En mellanväg är nog vettigt ja, så att man inte ska behöva gå omkring i flipflops och saffransfärgat skynke.

Alf: Har du kört någon 20 minutare än? Du kommer säkert hinna före mig, 350w är ett livsmål...

Micke S: Exakt, man ska förtjäna sin uppgradering, inte få den som tröst!

Jojje: Du är triathlons svar på Mogis (Mogeey, Mogisey).

Jocke B. Johoedå, på en platt bana säger det faktiskt en hel del. Nästan allt skulle jag säga. Man får skylla sig själv om man är liten. Eller vänta till löpningen där det är kul att vara liten.

 
Ingen bild

Svärd

18 september 2009 11:03

Filip! Vad händer om badbyxorna går sönder och hur påverkar det motståndet i vattnet? Silvertejp?

 
Ingen bild

Coach Mike

18 september 2009 22:12

Ja Svärd. Bara Silvertejp. Det går till och med ihop med antibomullspolicyn i Husbybadet.

Eller så kan du plocka fram syslöjdskunskaperna och göra något bra av dem: http://mos.totalfilm.com/images/t/the-yes-men-800-75.jpg

 
Ingen bild

LN

20 september 2009 00:59

Min kommentar klipptes tydligen sönder, ung som benen när man kör den andra tusingen på 2:59.

Jag vill minnas att den löd nåt i stil med "5x1000 på din angivna tid ska nog kunna fixas senast i feb", men varför så himla lång vila?

Givetvis körs serien barfota, då behöver du inte fundera på att köpa nya skor.

 
gullfot

gullfot

20 september 2009 09:32

Det är en fantastiskt bra och tamejfan riktigt elegant idé att låta den egna, påverkbara prestationen avgöra ifall man har ett egentligt behov av någon ny pryl. Alltså, inte som belöning, utan som princip att man först förbättrar det som förbättras kan med befintliga resurser, innan man skaffar nya. Köper jag rakt av!

http://gullfot.blogspot.com

 
Ingen bild

Filip

20 september 2009 14:12

Gullfot: Tack, det verkar vara som om man antingen håller med mig om detta eller så tycker man det är det dummaste man någonsin hört.

LN: Anledningen till den relativt långa vilan är för att man ska ha en rimlig chans att nå upp till VO2max under intervallerna. Många löpare kör typ 90-120 sek vila på VO2maxintervallerna men det är i stort sett omöjligt att nå hela vägen upp till maxet på alla intervallerna på så kort vila, snarare stannar man runt 95-97%. Så den långa vilan är till för att göra passet aningen mindre slitsamt samtidigt som man når en lite högre syreupptagning på intervallerna. Jack Daniels och Renato Canova använder ofta lika lång vila som den sprungna intervallen på VO2maxpass, jag apar bara efter.

 
Ingen bild

Coach Mike

20 september 2009 14:23

Jack Daniels?

 
Ingen bild

LN

20 september 2009 21:27

Canovainspirerad är ju bara mitt förnamn, men jag har svårt att tro att pulsen sjunker så mkt mer under den tredje vilominuten. Det handlar mer om att våga gå på igen tidigt.

Dessutom är det nästan omöjligt att komma upp i 100% av Vo2max på en så kort sträcka som 1000m. Det skulle möjligen vara om du kör med progressiv lutning på band el lyckas hitta en backe av det slaget, dvs som lutar allt mer.

Annars tror jag att 5x1000 på 3:10 är klart realistiskt redan idag med så lång vila. Det är bara att ta av dej dojorna å haka på.

 
Ingen bild

Filip

21 september 2009 07:28

LN: Pulsen sjunker typ inget mer under 3de minutens vila men man buffrar bort en ansenlig mängd slaggprodukter vilket gör att återhämtningen går lite snabbare.
På första intervallen når man (jag) max syreupptag bara under de sista sekunderna men sen ligger jag på max under längre och längre tid för varje intervall. På platt mark.

3.10 är inte realistiskt, jag har vilat i snart 3 veckor. Kan jag göra sub 3.25 i det här tillståndet skulle jag vara nöjd.

För min del innebär 3min istället för 2min vila ca 1-2sek snabbare löpning/km men väldigt mycket lättare att nå mitt riktiga max. Och en dags snabbare återhämtning.

 
Ingen bild

floppis

21 september 2009 10:01

Filip, om du bara vågar gå på igen tidigt så skrämmer du bort slaggprodukterna. Det är säkert träningsbart om inte annat. Tänk då skulle du spara 4 minuter på ett träningspass! :P

Du har mätt vo2 på tusingar, löpband, antar jag? "Riktiga max" är det i liter/min eller är det då vo2max + max-HF ligger så högt som möjligt (nedre eller övre regionen av uppnått vo2max)? Är det viktigt att ligga maxmax, eller "räcker" det med att arbeta precis så hårt att max uppnås, men inte hårdare? Vet att vissa säger "ju mer desto bättre" och det kan jag mkt väl tänka mig ffa när man redan är vältränad och kanske har kommit till en stagnering i utvecklingen, men annars? Säg att 17km/h och HF 189 är den absoluta brytpunkten där vo2 inte längre ökar, blir träningseffekten bättre på 17,2km/h och HF 191? Dvs. om man orkar utföra tänkta arbetet där... Kan också tänka mig att valet mellan "max" och "max+lite till" påverkar återhämtningen...

 
NiklasN

NiklasN

21 september 2009 10:31

Där hör du LN, längre vila åt folket! (fast 30s var ganska lagom i marsmörkret, blev j-t kallt när vi fick en hel minut...)

http://maxochnisse.se

 
Ingen bild

Filip

21 september 2009 12:33

Floppis: Det är inget fel i sig att köra kortare vila, t.ex är ett pass som 6x1000sek 90sek vila ett utmärkt pass för specifik uthållighet för en 5000 löpare. Säkert ligger VO2 på 95-96% av max om man är god för runt 15min. Men nu snackar vi just VO2max-träning och mycket tyder på att det är just det ökade blodtrycket som "bankar ut" hjärtats slagvolym, vilket ger själva träningseffekten. Blodtrycket under arbete ökar linjärt med belastningen, även förbi VO2max. Det gäller att hitta den perfekta sweet-spoten av högt blodtryck och tillräckligt lång arbetstid. Någon extra minut vila gör som sagt passet lättare att fixa men med samma eller bättre träningseffekt.

Maxpuls och VO2max sammanfaller på det stora taget. Så att generellt säga att man nått VO2max men inte maxpuls funkar inte. De dagliga variationerna av maxpulsen varierar lite mer än VO2maxet dessutom.

 
Ingen bild

Pionhed

22 september 2009 08:40

Det här inlägget innehålla alla anledningar till varför jag följer din blogg Filip! Du skriver bra, roligt och engagerat och dessutom har du jäkla stenkoll på träningslära och kroppens alla system att man bara vill ut och praktisera alla nya tips och idéer man får. Tack och åter tack!

/ P

 
Ingen bild

Greven

22 september 2009 18:12

Kallingebög! hur ska jag träna nu sista veckan? förslag på tempo/puls på loppet?

 
Ingen bild

LN

23 september 2009 02:05

Jag får ff inte ihop det att du skulle kunna ligga på "max under längre och längre tid för varje intervall" på en så kort sträcka som 1000m och med så lång vila, i synnerhet som du jämställer det med maxpuls.

Om du körde samma tusingar med en avslutning på 100-150m uppför skulle du tveklöst driva upp det ngr snäpp till.

Likaså om du gav dig på 3x1000 med samma fartambition, men brutalkortare vila. Det skulle t.o.m räcka med 800m till det. Det skulle visserligen ge en mindre volym på maxnivån, men det är en annan femma. Poängen är att du inte når 100% på 5x1000, P3'.

PS. -> Niklas N, det där var tröskeltusingar! DS.

 
Ingen bild

Gammeladepten

23 september 2009 20:14

Har Red Bull månne varit ute på sociala medier-spaning? I så är vi många som varmt rekommenderar Filip som sponsorsobjekt, för han är värd chansen att få bättre resurser för att kunna träna mera och nå sin fulla Ironman-potential - och kanske slippa åka fraktflyg till Hawaii. Han kan också vara värdefull för produktutvecklingen, för den bryggare som hittar ett dricka som han tål på den avslutande löpningen skulle göra succé! Vi som har järnmagar får dock bara upp RedBull om vi blandar den med för mycket vodka.

 
Ingen bild

ChristerS

24 september 2009 15:01

Hahaha, det här är ju bättre än Discovery Channel!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Filip - 12 mars 2010 12:13

Begrunda vettvillingens senaste otyg på www.nitrovegan.blogspot.com   Ha inte för stora förhoppningar bara ...

Av Filip - 25 oktober 2009 08:08


Det har börjat poppa upp en massa reklam för diverse produkter på den här bloggen. Eftersom jag inte vill att mina  svaga läsare undermedvetet börjar tvångsköpa ögonfransförlängare bara för att dom är beroende av världens bästa triathlonblogg så lägg...

Av Filip - 24 oktober 2009 08:05

Fullbordade arbetsveckan igår och jag har hållt mig till planen både tränings och arbetsmässigt. 121km löpning på 5 dagar, 2 simpass och ett cykelpass ger mig ett bra utgångsläge inför helgen då jag bara behöver få in 4 mil för att uppnå minimigränse...

Av Filip - 20 oktober 2009 19:23

Trots så många år av träning som jag har bakom mig så verkar jag ändå aldrig lära mig dom mest basala grejerna för att en träningsdag ska bli lyckad: 1) Torra kläder är skönt 2) Mat är gott 3) Bastu är urlakande Efter en lätt joggingtur ner t...

Av Filip - 18 oktober 2009 21:33

166km denna veckan, 2 kvalitépass, ett i backe och ett fartlek. Min hjärna var kreativ idag och kom på minst 10 ursäkter att stanna hemma och kolla TV istället för att springa 2 timmar ensam i regnet. Ganska intressant när man väl bestämt sig för vad...

Skapa flashcards