Alla inlägg under augusti 2007

Av Filip - 31 augusti 2007 09:39

Nej, Bekele är inte dopad, liksom de flesta andra afrikaner. Det är jag säker på. Renato Canova som bl.a tränar Said Shaheen, Kiprotich, Korir mfl utalar sig om doping och EPO:


"Doping and EPO don't work for strong atheletes, only for them that are weak in their brain. Weak athletes are often limited by their brains, and dealing with emotion of fear and disbelife. This athletes don't think highly of themselves but as soon as they start taking drugs they simultanoulsy increase the training and are artifically built up by this placebo effect of the drug. Good athletes are VERY STRONG IN THEIR BRAIN and don't feel fear of training or the pain of the intensity of competiton. This fearlessness are THE SINGLE factor I look for when recruiting new athletes. Any fearless, strongheaded person can become a world champion. No drug can boost this athletes."



Av Filip - 30 augusti 2007 09:18

Stelt. Så känns det i mina vader nu. Ungfär som Lillbabs som gått i högklackat hela sitt liv och inte kan sätta ner hälen i marken. Men jag har fått in mina mil och det är ju det viktigaste. 3x2.6km fiskartorpet i måndags med 3 min vila. Jäkla massa uppför och nerför hela tiden, så det är svårt att hålla jämnt tryck men nån nytta gör det säkert.


Egentligen är jag sugen på att snöra på mig spikes och blåsa av några snabba 200ingar bara för att bekräfta för mig själv att jag kan springa snabbt, men klok som jag är så får det vänta minst en månad till.

Av Filip - 27 augusti 2007 08:13

och den slutade på 153km, så jag höll mig till planen. Har nu lite småont i ben och fötter men känner mig ändå förvånansvärt stark. Torsdagen och fredagen var klart tyngst men tack och lov blev jag bjuden på bröllopsfest på lördagen och kunde äta ikapp på linssallad, bulgur, vin och en och annan drink. Igår blev det ett juste fartlekspass med 3+3+2+1 min VO2-intervaller. En kontrollmätt km gick på 3.13min vilket kändes kontrollerat men jag saknar all form av löpteknik i de hastigheterna.


Många frågar sig vad meningen är med att träna distanspass på 2-3h i lugnt tempo är när man under tävling på 800 håller nära maxfart i knappt 2 minuter. Är det inte så att man blir bra på det man tränar på? Ger inte lång, lugn distans långa lugna löpare? Jo förvisso, men träningen nu handlar mest om att bygga upp en styrka och uthållighet som gör att man tillgodogör sig den hårda anaeroba träningen längre fram. 800m på 1.59 motsvarar 10000m på ca 32.30min, saknar man den uthålligheten måste detta kompenseras med mer snabbhet. Uthållighet är ofta något som är mycket lättare att förbättra under lång tid än snabbhet.


Min plan för kommande vecka är att göra en hel del bra träning tidigt i veckan och fortsätta bygga upp det aeroba systemet. Framåt slutet på veckan blir det lugnare träning och på söndag tävlar jag i multisportloppet Ö till Ö. Tävlingen går ut på att ta sig snabbast från Utö till Sandhamn genom simning och löpning. Totalt 10km simning och 50km löpning! Man tävlar i par och min följeslagare på söndag är min polare Roger som simmat 100 och 200 frisim på SM-nivå fram till 2006. Lite oroväckande att han bara tränat löpning 2 ggr i sommar dock...

Av Filip - 24 augusti 2007 09:25

bläddrade lite i min slarvigt skrivna träningsdagbok från mitten av 90-talet. Ett par saker som slår mig är:

-Hur lätt jag sänkte mig från 13.7-13.8 på 100m till tider runt 11.8-11.9 i maj varje år. Vinterns träning gjorde mig seg, sen tog det bara 4-5 träningspass att få upp snabbheten igen.

-Att jag kunde börja en intervallserie med en 400ing på 54.xx och sen successivt krokna....

-Vilken dålig kondition/uthållighet jag hade. Sprang någon halvmara i mars varje år runt 1.26-1.27h

-Att jag vägde 69kg jämfört med 74kg idag.

-Att jag var sjuk minst en vecka varje månad jämfört med nästan aldrig nu för tiden. Credit till vegankosten!


Träningen hittills har gått som på räls; 103km på 4 och en halv dag fördelat på 9 pass. I tisdags blev det ett tröskelpass: 5000 (18.43) + 3000 (11.14) + 1500 (5.38) väldigt kontrollerat, i onsdags några "snabba" hundringar efter distansen och i torsdags 5km naturliga intervaller (läs hårdkörning i varje uppförbacke) i slutet av ett lite längre distanspass. Visst svider det lite i fötter, hälsenor och knän men det får man räkna med inledningsvis...



Av Filip - 22 augusti 2007 16:28

...börjar med ett första steg. Sägs det. Det steget tog jag igår. På ett morgonpass. 6.5km blev det. Sen många fler steg på eftermiddagen. Sen ännu fler steg imorse. 800 sub-2 är målet. Shit, det är snabbt för en trähäst. Måste bygga en grund brukar jag säga till andra. Räknade genom hur mycket jag tränat i snitt i år. 56km/vecka, kanske 10h cykel och 2h simning. Då ska vi se hur mycket kan jag öka löpningen till... 70km, äsch löjligt. 100km? Det är ju för bebisar. 130km? näää, tänk på barnen i afrika. 150km ska jag springa denna första vecka! Lite blandad träning; lite tröskel, lite backlöpning lite styrka kanske. hihihihi

Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards