Alla inlägg under februari 2008

Av Filip - 25 februari 2008 18:57

Jag gick och tänkte lite på det där med att få till den där Fullträffen i något lopp någon gång och vad det skulle innebära. Ni vet, det där loppet när allting stämmer och man gör något vansinnigt bra helt enkelt. Om man tex sprang 100 miljoner millopp och hade en stabil nivå på, säg 35 blankt. Rent sannolikhetsmässigt borde man då få in åtminstone ett lopp på 32 blankt väl?


Jag tänkte på att kvantmekaniken säger att materia kan beskrivas som en vågrörelse och inte något fast och förutbestämt som den traditionella fysiken skulle vilja. Utför man bara något oändligt många gånger så kommer det mest osannolika med all säkerhet inträffa. Typ att atomerna skulle komma i felsvängning och rums-tiden kröks etc etc.


 Men när jag gick där och filosoferade som bäst kom jag på att jag redan fått in och därmed förbrukat min Fullträff; nämligen i Mjölkkannans längdhoppsuttagning när jag gick i femte klass. Jag var allmänt medelgod i längdhopp och trampade oftast över vill jag minnas. Mitt pers kan näppeligen ha varit 4 meter blankt, kanske bara 3.85 eller något sånt. Det var efter ett par ADHD-klasskompisar hade försökt sätta krokben under ansatsen som DET hände, jag fick in Fullträffen och flög 5.15m!!  Det kanske inte låter så märkvärdigt men ni ska veta att jag i femman var en prepubertal, blek, snorunge med sprött hår. Jag kommer fortfarande ihåg känslan väldigt tydligt, svårt att beskriva i ord men att det kändes som någon kraft från plankan sköts upp i mitt ben och fortplantade sig genom kroppen.


Min högst osympatiske klassförestånadare Kent tyckte att det var anmärkningsvärt och ljög ihop nån historia på kommande Roliga Timme om när han blev distriktsmästare i längdhopp själv.


Well, jag fick åka så otroligt långt hemifrån som till Olofström, en resa på säkert 7 mil, för att representera kommunen i längdhopp. Jag tror det blev två övertramp och ett säkerhetshopp på typ 3 meter där jag säkrade sistaplatsen före de som hade 3 övertramp i rad.


Det ville sig dock så väl att skolans medeldistansstjärna Niklas Pålsson fick sin i påfrestande sammanhang återkommade värk i fotknölen (senare kallad Niklasknölen) och fick avstå sin start på 1000m. Jag såg min chans och gjorde vad jag upplevde som ett fint lopp där jag kom trea eller kanske fyra. Tessan som var en blixtersnabb tjej med bröst sprang 60m och kom till final. Mer än så minns jag inte. Jo, året efter försökte jag upprepa min längdhoppsbravad men det gick inte alls. Däremot träffade jag min livskamrat Björn just den dagen och vi har varit vänner sen dess (förutom ett år när Björn träffade en riktig tjej och fokuserade sig mest på henne).


Av Filip - 24 februari 2008 18:27

Så saknas bara ett sista simpass för att fullborda helgen. Igår körde jag långcykling med Eddy i blåsten, en fin tur ut på de där stora öarna, Värmdö, Ingarö och allt vad de heter. Testade även ett varv på min 17 kilometers temporunda, jag har en bit kvar till toppform i cykling måste medges. Snitt på 34km/h är inte så imponerande, inte ens i blåsten. Denna turen såg också årets första punka och en olycka kommer ju sällan ensam så en timme senare fick jag en till, denna gång på bakdäcket.


Den där temporundan är faktiskt riktigt fin, ett varv med en lång flakmota, resten i stort sett helt platt och inte mycket bilar heller. Precis vid varvningen ligger en mack som säljer äggfria chokladmuffins, det är helt omöjligt att köra förbi utan att köpa en.


Idag blev det långpass löpning med Andreas a.k.a Dieselmannen. Han har inte så många överväxlar men är överjävlig på att hålla höga submaxfarter i en halv evighet. Vi sprang Lidingöloppsrundan med några bonuskilometrar, nästan 34km. Tempot var ganska beskedligt, runt 4.55/km, men Lidingöterrängen tar verkligen ut sin rätt och hade rundan varit ett par km längre hade jag nog fått vika ner mig.  





Av Filip - 23 februari 2008 13:43

Efter flera dagars totalt mörker blev vårt nya bredband nu installerat och det känns lite lättare att leva igen. Ett tag var jag nära att leta upp de där gamla postgiroblanketterna man använde för att betala räkningar med på 90-talet.


Följande saker har hänt i mitt otroligt spännande träningsliv:

-Fick in 20h träning förra veckan, varav 5 simpass varav 2 var de bästa jag någonsin gjort och de övriga 3 bland de sämsta jag gjort...

-Har plockat ut racern på allvar och cyklar med en grupp alfahannar som kallar sig "sub-5 gruppen", för att få vara med och leka ska man ha gjort under 5 timmar på en IM-cykling.

-Har fixat en ny simtränare som ska ta mig till nya höjder (djup) i bassängen. Många syrapass på okristligt tidiga simpass blir det.

-Min bästa häst Lill-kötta har flyttat ut i skogen i Tiveden för att kunna träna hårdare och är således inte i krokarna för bra intervallpass utan onödigt snack. Ny häst sökes.


Har tagit det ganska lugnt denna veckan och väntat in kroppen som det så tjusigt heter. Nytt mängdblock pågår sen i torsdags, helgen blir en mongolongohelg med flera roliga inslag, bl.a Lidingöloppet med straffrundor på söndag.


Av Filip - 13 februari 2008 13:51

Börjar nu återhämta mig från flytten så smått. Träningen blir nu mer och mer triathloninriktad men jag försöker köra ett par riktiga löppass i veckan. Eller försöker och försöker, formen är så god den någonsin kan vara. I helgen är det tydligen en tävling på Bosön men den ligger mitt i det fina träningsblock jag är uppe i just nu. Gudarna vet om jag springer där. Cykel+simning+löpning i stora kvantiteter kan få mig riktigt trött och mör i hela kroppen på ett sätt som enbart löpträning inte kommer i närheten av. En liten sideffekt av denna trötthet är att tävlingsinstinkt och allmän vigör ligger lite lågt just nu.


Körde ett litet testlopp på 1200m utomhus alldeles nyss: 3.19.6 blev tiden. Passerade 800 på 2.10.något sen blev jag trött och flåsig men tog mig runt sista 400 på 69. Kan jag hålla det tempot i 1500 skulle jag trilla in på 4.09, d.v.s pers.  Ganska sjukt att jag kan passera 800 på en tid som bara är drygt 5 sekunder över säsongsbästat och känna mig så pass pigg... Måste vara den där 17-mila veckan i höstas!


En liten träningsplan har nu vuxit fram för hur jag ska komma i form till Lissabon om 75 dagar, så här ser den ut:

2 långpass löpning/vecka: 1x35km (sista 5km i maratempo), 1x25km Kenyanstyle.

2 intervallpass löpning/vecka: 1 pass VO2-intervaller, 1 pass tröskel.

5 simpass/vecka: Min finfina wake-up lampa gör nu att jag vaknar pigg som en lärka och faktiskt mäktar med flera kilometer simning tidigt som tusan på morgonen.

4 cykelpass/vecka: 1 pass tempokörning (wattbaserat), 1 pass långa trösklar, 1 distanspass 3-4h och 1 långt och hårt pass 5-7h.


På det sättet kör jag på tills jag blir grön i ansiktet, då tar jag det lugnt i några dagar och sen på att igen. Inte rocket science direkt.

Av Filip - 12 februari 2008 16:32

flyttning klar.....trött nu.......triathlonträning pågår...........några medeldistansarpass i veckan......formen håller i sig...........kanske tävling till helgen..........måste vila......

Av Filip - 6 februari 2008 14:17

Eftersom det är långt till nästa tävling tyckte kroppen att det var dax att hitta monsterformen. Igår blev det 3x1000m, 4 min vila på 2.57-2.54-2.56 och sen 4x400m, 4 min vila på 58.7-59.3-57.4-58.6 Klart bästa passet i år och dessutom hade jag kört 5x5min @ 385 watt på arm+bencykeln bara några timmar tidigare. Inte helt ovanligt fenomen, när man slappnar av för att det inte är fler tävlingar inom en snar framtid så kommer formen som ett brev på internet.


Tur att jag är i form nu när jag ska flytta i helgen, det kan behövas lite extra krafter för att fixa 3 våningar utan hiss :-)

Av Filip - 3 februari 2008 17:47

Tävling idag. Hade förhoppningar om att verkligen trycka till säsongsbästat då kroppen känts fin de sista dagarna. Blev av outgrundlig anledning seedad i sämsta heatet, ledde från start till mål och joggade in på 2.07.något Det var riktigt svårt att pressa det där sista helt själv, om speakern hade rätt så var det 3 helt jämna varv och sen sammanbrott: 30.6-30.6-30.1-36.x

Känslan var att jag inte hittade motivationen att kötta sista varvet helt ensam. Jag bara lutade mig bakåt och gled hem på överskottsfarten typ... Lite antiklimax då nästa chans på 800 kanske inte kommer förrän slutet av mars.


Nästa helg kommer flyttcirkusen dra igång igen, något som jag börjar bli en riktig fena på. Detta blir min 16de adress på 9 år! Erfarenheten säger att flyttning verkligen tar musten ur en och får man in ett träningspass en sån helg ska man vara glad. Tävling skulle rent logistiskt vara möjligt (RödBlå i götet) men jag skulle nog inte kunna göra mig själv rättvisa.

Av Filip - 1 februari 2008 10:12

Morgonens simpass blev en annorlunda upplevelse och en tillrättavisning i socialt beteende. Jag var uppe 05.20 och åt min frukost för vinnare: 200g blåbär med rågflingor och en kaffe. Simhallen öppnade 06.30 och jag hängde på låset för idag skulle jag minsann hinna med 4000m innan jobbet.


Jag hann 1400m innan en hord med pensionärer simmade kors och tvärs (bokstavligen) i bassängen. Sökte mig mot ena kanten men dom var överallt, ÖVERALLT! Hängde lite i en startpall för att försöka hitta en lucka att simma i men inte ens Schrödinger skulle hitta ett mönster i detta kaotiska hängpungsmyller. En pensio som jag precis simmat om kommer nu fram till bassängkanten och berättar hur många år han simmat i denna bassängen och att "de unga" (tack) ska simma ur vägen för de äldre... Precis när han sagt detta kastar han sig bakåt med ryggen före för att simma ryggsim och hans benspark träffar mig mitt på simglasögonen. Aj som fan!! Inte avsiktligen antagligen men han bara simmade vidare. Det blödde bara lite på näsan men reptilhjärnan kopplades snabbt in och 3 alternativ räknas snabbt upp:


1) Kill em, kill em all!!!

2) Simma ikapp gubben, simma över gubben, lägg på benspark, vassa armbågar, starten i Kalmar har gett mig en hel del träning hur man ska göra.

3) Svälj hårt 3 ggr, acceptera ödet och ta ut det på bloggen istället.


Ja, ni ser vad jag valde.

Lämnade bassängen, omgrupperade till annan simhall, körde 2600m till, gick till bloggen.


Puh!



Skapa flashcards