Direktlänk till inlägg 21 december 2008

Ö till Ö- the movie

Av Filip - 21 december 2008 17:39

Idag fick Lelle och jag in ett fint långpass i Nackareservatet, totalt 33,5km med 2x5min i cirkus 3.35-tempo och en avslutande 5000ing på bana i 4-minuterstempo. Jag har en stark tro på den välgörande effekten att lägga in fartökningar under långpass, helst mot slutet av passet. Kollar man på hur muskelfibrerna rekryteras under lite lugnare distanslöpning så ser man att muskeln väljer de lågtröskligare motoriska enheterna först och tömmer dessa på glykogen. Efterhand som de första motoriska enheterna tröttnar får lite mer svåraktiverade enheter kopplas in och glykogenet i dessa börjar tömmas. Detta gör att man alltid tränar samma motoriska enheter i början av ett pass och delar av muskeln förblir otränad. Men om man lägger in ett parti med snabbare löpning mot slutet av ett pass kommer man koppla in de allra mest svåraktiverade motoriska enheterna, antagligen de som innehåller mycket snabba muskelfibrer, och träna dessa för uthållighet. Det är detta som gör att det känns så stelt och dåligt mot slutet av ett långpass; man använder muskelfibrer som faktiskt är relativt otränade för uthållighet.


Fint väder och inte så slaskigt i skogen som jag först trodde. Hade med min nya mobil men filmade på fel håll (uppochner) och det gick inte att vända filmerna på datorn. Inte med min begränsade datakunskap iaf.


Men för er som vill titta på film så kan ni nu beskåda ett lite längre filmklipp från Ö till Ö på youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=c4aJlz7TDWQden

http://www.youtube.com/watch?v=URCK634gJvU

Jag var tydligen ingen linsluss men beskåda gärna när Den Gamle och jag går i mål mot slutet av del 1.


 
 
Ingen bild

floppis

21 december 2008 21:30

Vad tror du om att lägga 30/30 el. liknande med "sprint" vs. flytfart i slutet av långpass då, har ibland tvingats göra det för att i slutet orka röra mig hela vägen hem....

 
Ingen bild

Dave

22 december 2008 14:27

Vad tror du om att lägga in långa fika pauser i slutet av långpass då? Typ sitta fint med feta pannkakor,grädde och hjortronsylt samt vaniljglass! Tror det är bra för det mesta!

God Jul!

 
Ingen bild

flåsmannen

22 december 2008 17:32

Vad tror du om att skita i långpassen?

 
Ingen bild

Pejlort

22 december 2008 18:36

Flåsmannen: Jag tror det är effektivare att skita innan långpassen (eller eventuellt under långpasset).

 
Alf

Alf

22 december 2008 19:13

Jag tror på det du skriver. Jag fick iaf mkt positiva effekter på min form när jag bedrev sådana långpass. Just kött it.

Btw. Väntar med spänning på hur ditt julaftonslöp med LK kommer gå.

http://alf.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Dave

22 december 2008 20:39

Man kan ju inte skita i långpassen, då har jag ju ingen riktigt bra ursäkt att fika ju :)

 
sofy

sofy

22 december 2008 22:09

Intressant läsning och bra kubbat!
Usch vad jag blir sugen fastän jag sitter här med min sega hosta och tunga känsla i bröstet. Well, well, planerar att vara färdig med förkylning inom max två dagar och det är ju långt till maj.

God-jul coachen!

http://www.fialuttalej.blogspot.com

 
Ingen bild

Filip

23 december 2008 09:14

Floppis: Jag tror att just 30-30 is the new shit så att säga. 30 sekunder i tillräckligt långt för att driva upp cirkulationen och inte bara gå på kreatindepåerna hela tiden, 30sek vila (i hygglig fart) laddar på myoglobinet men pulsen sjunker bara 4-5 bpm. Ny tråd om detta på endurancecorner.ning.com

Dave: Du vet vad jag gillar fika pauser... Rosenhill min nemesis.

Flås: Det är ett tufft jobb men någon måste göra det! Även om 10min bålstabilitet/vecka räckte för att få dig att göra 8.47 på 3000m så är det nog faktiskt dax att bita i det sura äpplet nu och snöra på sig skorna ;-)

Pejlort: 3 kopparkaffe och 3 tsk bakpulver funkar ganska bra också.

Sofy: Gör som Wassberg gjorde när han var förkyld: -Snyt dig! :-) No stress, du kommer få en chans till på din hellweek, var så säker.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Filip - 12 mars 2010 12:13

Begrunda vettvillingens senaste otyg på www.nitrovegan.blogspot.com   Ha inte för stora förhoppningar bara ...

Av Filip - 25 oktober 2009 08:08


Det har börjat poppa upp en massa reklam för diverse produkter på den här bloggen. Eftersom jag inte vill att mina  svaga läsare undermedvetet börjar tvångsköpa ögonfransförlängare bara för att dom är beroende av världens bästa triathlonblogg så lägg...

Av Filip - 24 oktober 2009 08:05

Fullbordade arbetsveckan igår och jag har hållt mig till planen både tränings och arbetsmässigt. 121km löpning på 5 dagar, 2 simpass och ett cykelpass ger mig ett bra utgångsläge inför helgen då jag bara behöver få in 4 mil för att uppnå minimigränse...

Av Filip - 20 oktober 2009 19:23

Trots så många år av träning som jag har bakom mig så verkar jag ändå aldrig lära mig dom mest basala grejerna för att en träningsdag ska bli lyckad: 1) Torra kläder är skönt 2) Mat är gott 3) Bastu är urlakande Efter en lätt joggingtur ner t...

Av Filip - 18 oktober 2009 21:33

166km denna veckan, 2 kvalitépass, ett i backe och ett fartlek. Min hjärna var kreativ idag och kom på minst 10 ursäkter att stanna hemma och kolla TV istället för att springa 2 timmar ensam i regnet. Ganska intressant när man väl bestämt sig för vad...

Skapa flashcards