Alla inlägg den 4 oktober 2009

Av Filip - 4 oktober 2009 13:23

Då var den vidriga säsongsvilan över för det här året. Det är skönt att ta det lugnt och njuta av all tid som blir över i ungefär 3 dagar sen börjar välfärdssjukdomarna göra sig påminda. En av de bieffekter av träning som jag saknar mest är den ökade aptiten när man tränar hårt, t.o.m en så enkel rätt som Pasta Bangladesh smakar ljuvligt efter ett riktigt långpass. När man vilar är man aldrig hungrig men ändå sugen på något hela tiden och då snackar vi framförallt om transfett, mättat fett och socker. Inte konstigt att man ökar risken för tidig hjärtdöd med över 50% om man inte tränar.


Vidare är det lätt att tro att man skulle kunna vara superproduktiv om man lägger all kraft som man skulle lagt på träningen på att jobba, det funkar i kanske en vecka sen märker man att den allmänna energinivån är så låg att man aldrig hittar det där riktiga fokuset i någoting man gör. Min professor sa att han alltid letar efter "asociala elitidrottare med en släng av autism" när han ska anställa folk (jag tog det som en komplimang), det är tydligen dom som jobbar klart bäst och kan fokusera på ett enda mål i flera år utan att tappa fattningen...


Nu till höstens planer. Jag kommer lägga simningen i träda och bara köra 2 simpass per vecka för att resetta nervsystemet och när jag drar igång ordentlig igen runt nyår så ska jag ge 100% på att få till en kraftbesparande och graciös simteknik. Cyklingen blir också lite slippeslappe men 2 testcykelpass /vecka blir det och lite mysrundor när vädret tillåter. Det krutet ska läggas på är att inte vara så satans vek på Ironmanlöpningen som jag varit hittills. Tanken är att hitta en fin mängd under höst, vinter och vår och göra en snabb vårmara. Efter det hamnar fokus på de andra grenarna men ändå bibehålla löpförmågan. The Golden Standard i löpning, eller gränsen när man tränar på riktigt, är 100 miles/vecka alltså lite drygt 16 mil/vecka. Självklart ska detta vara i anständig fart och med hårdare inslag då och då. 160km/vecka blir 23km/dag vilket känns klart överkomligt. Tänk 1mil innan frukost och 13km kanske med lite intervaller på kvällen. Kör man längre på helgerna kan man spara ihop till en sovmorgon någon dag. Mycket blir transportlöpning till och från labbet.


Om man ska klara så mycket mängd är det ytterst viktigt att man stegrar träningen successivt och försiktigt. Så det var det jag gjorde denna veckan. Efter 1 månad  mer eller mindre utan träning körde jag igång så här:

Dag 1) 5km med Love i barnvagnen

Dag 2) 8km med Love i barnvagnen. 30min simning, fick nackspärr.

Dag 3) 14km, trött och fet träningsvärk i hamstrings.

Dag 4) 20km med ryggsäck. Stel nu. Pulsen jättehög.

Dag 5) 20km med ryggsäck. Stelare nu.

Dag 6) 25km terräng med Aquaman. Min snittpuls var 35 slag lägre än hans :-)

Dag 7) 34km med Henke i Nackareservatet, asfalt tillbaka från Hökarängen.

Så nu är jag uppe på rätt nivå, bara att ligga kvar här i ett halvår till och successivt lägga in mer fart och hårdare distans. Inte rocket-science.



Skapa flashcards