Direktlänk till inlägg 8 augusti 2009

Utgångsvärden

Av Filip - 8 augusti 2009 13:37

Passade på att köra tre stycken tester under veckan för att se hur jag ligger till så här nära inpå en Ironman och för att ha baktider eller bakwatt att gå på framöver när jag utvärderar träningen. Löptestet var de 4x1500 som jag skrev om sist. På cykel gjorde jag ett klassiskt FTP-test, dvs 20min all-out vilket gav mig 317 Monarkwatt. Bättre än så är jag tydligen inte. Nu precis simmade jag en 2000ing utan dräkt på 28.40 vilket jag anser mig nöjd med.


 Tanken är att köra detta testbatteriet en gång per månad under resten av sommaren och hösten för att utvärdera ett helt nytt grepp i träningen som jag inte provat förrut och som jag tycker kan vara värt att testa. Upplägget lyder som följer:


  •  4 (fyra) dagar varje vecka med extremt lite och lugn träning. En sån dag snackar vi kanske om 30-45min teknikövningar i bassängen eller 5-6km jogg eller rulla några varv runt kvarteret på cykeln.
  • Övriga 3 (tre) dagar kommer såklart vara äckligt hårda med kopiösa intervallpass och andra vansinnesdåd.
  • Veckovis kommer jag ta en löpvecka, en simvecka, en cykelvecka och sen en lugnare vecka när jag kör tester i alla tre grenar eller någon tävling. Under en löpvecka t.ex blir det såklart fokus på löpningen och minsta möjliga mängd för att bibehålla nivån i de andra grenarna. Veckomängden blir dock fjuttiga 13-15h/vecka.

Det bär självklart emot att träna så lite och jag känner mig bekymrad över vad jag ska ta mig till med 4 lugna dagar varje vecka. Vill det sig riktigt illa kanske jag måste skaffa mig ett liv.


Kalmar pre-meltdown.         Foto: Syrran

 
 
Ingen bild

flåsmannen

8 augusti 2009 14:24

Jag tror dig inte. Ett sånt här inlägg hade jag förväntat mig den 1/4 men inte nu. Min världsbild rasar om det här är sant.

Btw, sugen på 3000m-rejs i Huddinge imorron?

 
Ingen bild

Dave

8 augusti 2009 16:41

317... inte bra, däremot är jag riktigt avis på 28:40 på 2000m, framför allt om det var i en 50m bassäng då var det grymt bra!

 
Härdfeldt

Härdfeldt

8 augusti 2009 17:21

Du visar tom tänderna, det är ett bra bevis på att man tar i!=)

http://hardfeldt.wordpress.com

 
Ingen bild

Björne

8 augusti 2009 18:18

Du är en sann vetenskaps man Filip. jag vet ingen som misshandlar sin kropp som du in the name of science. Finns det ett kombinerad Jerring/nobel-pris borde du vara given.

 
Ingen bild

Filip

8 augusti 2009 18:22

Flåsmannen: JO DET E SANT! Ska testa i 2 månader åtminstone och se hur mycket sämre jag blir. Är inte sugen på att springa 3000 själv men är nyfiken på vad du kan göra.

Dave: Till mitt försvar får jag säga att 300w känns otroligt bra, ingen syra (ok 1.6mM) men så fort jag ökar över 310w blir det snabbt svidigt i låren. Extremt L-formad laktatkurva = bieffekt av IM-täning?

Härdfeldt: Det är mitt karaktäristiska grimasleendesmajl. Använder ett halvleende för att dölja mitt fighting face. Konkurrenterna blir grymt spakis.

 
Ingen bild

Jocke B

8 augusti 2009 23:01

Jag avråder dig bestämt att börja träna på det sättet. Gör du det kommer du bli för bra och det är inte kul för oss andra ;-)

 
Ingen bild

Filip

9 augusti 2009 06:54

Jocke: He, lite Jockeinspirerat upplägg...

 
Ingen bild

Pejlort

9 augusti 2009 19:53

Är engelskmännen före er inom spenat- & rödbeteforskningen?
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1665124/rodbetor-ger-battre-kondition

 
Ingen bild

Filip

10 augusti 2009 09:53

Pejlort: Näe, Professor Jones kontaktade mig för ett år sen och ville repetera vår studie för han tyckte resultaten var "outlandish". Dom kollade på ett par nya grejor också men annars är det exakt samma resultat som jag fick. Effekten på prestationsförmågan är ganska tydlig här.

 
Katarina

Katarina

11 augusti 2009 07:50

Hmmm, det känns som det är fel folk som får ta cred för nitratresultaten.
Vad är nytt liksom??!

http://www.cykelmygg.se

 
Ingen bild

Pejlort

11 augusti 2009 12:08

Jag är verkligen inte särskilt insatt i det här, men var inte två viktiga skillnader att Jones m.fl använde riktig mat (inte nitrat-supar) och att de såg en prestationshöjning vid hårt/max?-prestation (inte bara sub-maximalt)??? Det senare känns väl mest angeläget!
Vore intressant med lite förtydligande här.

 
Ingen bild

Anders

12 augusti 2009 07:57

Om man som nu vill testa det här, som normalbyggd hårt satsande motionär, hur ska man gå tillväga med dosering? Hur mycket rödbetssaft är optimalt och hur långt innan aktiviteten ska man ta det? Behövs en uppladdningsfas (ala kreatin) eller ger det omedelbar effekt?

 
Ingen bild

Mikael E

29 november 2009 10:05

Någon som vet hur man gör rödbetsjuice? Ska de kokas först eller vara råa? Tacksam för svar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Filip - 12 mars 2010 12:13

Begrunda vettvillingens senaste otyg på www.nitrovegan.blogspot.com   Ha inte för stora förhoppningar bara ...

Av Filip - 25 oktober 2009 08:08


Det har börjat poppa upp en massa reklam för diverse produkter på den här bloggen. Eftersom jag inte vill att mina  svaga läsare undermedvetet börjar tvångsköpa ögonfransförlängare bara för att dom är beroende av världens bästa triathlonblogg så lägg...

Av Filip - 24 oktober 2009 08:05

Fullbordade arbetsveckan igår och jag har hållt mig till planen både tränings och arbetsmässigt. 121km löpning på 5 dagar, 2 simpass och ett cykelpass ger mig ett bra utgångsläge inför helgen då jag bara behöver få in 4 mil för att uppnå minimigränse...

Av Filip - 20 oktober 2009 19:23

Trots så många år av träning som jag har bakom mig så verkar jag ändå aldrig lära mig dom mest basala grejerna för att en träningsdag ska bli lyckad: 1) Torra kläder är skönt 2) Mat är gott 3) Bastu är urlakande Efter en lätt joggingtur ner t...

Av Filip - 18 oktober 2009 21:33

166km denna veckan, 2 kvalitépass, ett i backe och ett fartlek. Min hjärna var kreativ idag och kom på minst 10 ursäkter att stanna hemma och kolla TV istället för att springa 2 timmar ensam i regnet. Ganska intressant när man väl bestämt sig för vad...

Skapa flashcards