Alla inlägg den 19 juni 2009

Av Filip - 19 juni 2009 14:35

Var uppe kl 05.00 för ett tidigt cykelpass. Eftersom vi har en pigg lite bebis här hemma så hade jag sällskap av både Liza och Love vid frukosten. Mötte sen upp med Dave, Henke och Odd för en cykeltur. Sällskapet skulle leta sig ner i djupaste Sörmland och det var lite mer än vad jag hade tänkt mig så jag vek av vid Södertälje och körde en 14-mila runda själv på södertörn. Ganska bra tryck idag och snittfarten blev för mig goda 34 km/h trots att pulsen låg på skuggsidan av min ironmanpuls.


Ironman France går nästa helg och jag ska testa en omvänd toppning inför det loppet. Jag har lekt lite med olika upplägg sista veckan innan Ironman förrut och jag tycker det funkar rätt bra att köra lite längre och ganska tuffa pass nära tävlingen. Sen har jag inte heller någon djup nedträning att försöka ta mig ur nu heller eftersom träningsmängd och intensitet har varit högst måttlig sista månaden. Så jag kommer köra på bra med full träningsvolym i helgen och göra några mer specifika pass sön+mån+tis och sen släppa trycket de sista 3 dagarna innan skottet går. Ikväll blir det 20km löpning i IM-fart och morgondagen bjuder på ett tufft brickpass. Planerar en bodyslam i simningen på tisdag, siktar på 7000m i våtdräkt.


 Ett misstag jag inte kommer göra om är att göra en traditionell toppning med tuffa VO2max eller syrapass under den sista veckan. Min erfarenhet (uppbackad av viss forskning) säger mig att kroppen väldigt snabbt skiftar från att vara inställd på att bränna mestadels fett och hushålla med energireserverna till att slå om till kolhydratförbränning och laktatproduktion av sådana pass. Detta är vad man brukar kalla "metabolic flexibility" som är egentligen är en smart anpassning av kroppen men som inte fyller någon funktion under ett så långt lopp som en Ironman.  Det gör att man kan känna sig sjukt stark under första delen av loppet men sen rinner krafterna snabbt ur benen när glykogenet sinar och de fettförbrännande enzymer är delvis deaktiverade.


Lite spännande också att tävla i detta tillstånd av underträning. Satt och räknade lite vad jag har för träning i benen nu jämfört med förra året.

I år har jag bara 7st "långpass" på cykel, alla mellan 4 och 5h. Förra året hade jag 26 långpass över 5h, det längsta var på 345km (snittpuls 128).

På simfronten har jag inga pass över 6000m de senaste 3 månaderna mot 6st sådana förra året.

Löpningen däremot ser bättre ut med 12 st pass på 35km eller längre (längsta 47km)  jämfört med 8st såna 2008 (längsta 38km). Rent flåsmässigt känner jag mig ändå i bättre form än tidigare och kan trycka bättre tider i allt utom cykling. Det stora frågetecknet är bara hur kroppen kommer klara att springa en varm mara efter 180km cykling i bergen när jag inte varit ute så länge på något pass ännu???







Skapa flashcards