Alla inlägg den 15 juni 2009

Av Filip - 15 juni 2009 09:12

Arrangören hade letat fram sin allra mest sadistiska sida när dom la söndagens bana. Distansen var enligt uppgift 1500-44-10.6  men det som var jobbigast var de överjävliga backarna både på cyklingen och löpningen. Efter en minst sagt tung cykling följde en tuff terrängslinga som gick uppför en slalombacke (!) inte en men två gånger. Simningen gick i det friska vattnet i Ånnabodasjön. Jobbigt alltså men vackert och såhär i efterhand en rolig bana. Perfekt som käftsmäll inför IM France om två veckor.


När vi lämnade Stockholm var det +9 grader och hällregn så vi förberedde oss på ren och skär misär. Som en skänk från nedan så slutade det regna precis när vi kom till Örebro och det var faktiskt uppehåll hela tävlingen. Mitt supportcrew Liza och Love var också med. Att tro att Love skulle gilla att vara fastspänd i en barnstol i tre timmar var inte helt rätt, vi hade lika gärna kunnat gå ut i skogen och fånga en vild grävling att ha med oss i baksätet...


Summering av loppet, har inga tider än så nu snackar vi bara känsla.

Simningen: Tog det på inrådan lugnt i starten och fokuserade på navigeringen och att hitta en bra rytm. Trots att det bara var 15 grader i vattnet kom jag snabbt in i en bra rytm och simmade inte mycket längre än jag behövde.  "Kicken" simmade förbi mig efter 100m med sin karaktäristiska six-beat kick med en 8m hög kaskad av vatten bakom. Lite snurrig upp ur vattnet och sen wastade jag lite onödigt mycket tid i transition eftersom min hjälm rullat iväg och stämplingspinnen hade ramlat och gömt sig under min ryggsäck. Tror jag var 9a ur vattnet.


Cykel: Växlade ut med skorna påklippta, det tog sin lilla tid men det är ju så man ska göra säger dom stora killarna. Banan började med en tuff utförslöpa där jag kom upp i 74 km/h. Ett bra tillfälle att utnyttja min dumdristighet för att tjäna sekunder. Riktigt läbbigt att få ett sidvindskast när man ligger i bågen i 70 knyck, var nere i gruset en gång. Uppförbackarna, som ofta kombinerades med elak motvind var just sådär apjobbiga som de ser ut på TdF. Plockade lite tid på Kicken men losade på Stefan A (som ledde). Kändes ok att kliva av cykeln och få snöra på sig löpdojjorna. Jag låg 6a ut på löpningen.


Löpningen: Lite overklighetskänsla i benen, ungefär som dom tillhörde en annan kropp och inte satt ihop med överkroppen. Det gick ändå framåt och efter 2km får jag syn på Kicken och Hilmersson från Triathlon Väst. Passerar Kicken vid 3km och har 100m fram till Hilmersson (och en diger summa prispengar). Tror jag ska dö när jag får syn på slalombacken som ska forceras. Här går det inte snabbt! Äter sakta men säkert ikapp avståndet till Hilmersson. När jag kommer närmare ser jag att den gode Hilmerssom är en man med lätt grånade tinningar. Jaha, ska jag få gubbstryk nu? Sen börjar glykogenmätaren stå på rött och jag kommer inte närmare. Sista kilometern tänker jag att det inte är värt att döda sig för en tredjeplats och börjar titta bakåt och bevaka fjärdeplatsen. Helt aptrött i målet men ganska nöjd med dagsverket som tog mig 2.34h Tappar 2 minuter till Hilmersson sista biten. Antti beware!


Kicken gjorde en bra debut och kom 5a på 2.36 Norman som av någon konstig anledning körde som motionär vann turistklassen på 2.49h som hade räckt till övre halvan i tävlingsklassen. 

Skapa flashcards