Alla inlägg den 29 maj 2009

Av Filip - 29 maj 2009 11:07

Det är märkligt hur väl förekomsten av Stålmannen i mina drömmar korrelerar med min träningsmängd. Dvs ju mer och hårdare jag tränar desto oftare dyker Stålmannen upp i mina nattliga drömmar. En viss drömtydare här bland läsarna föreslog att Stålmannen representerar mitt överjag vilket inte känns som en helt avlägsen tanke. Jag har dock problem med själva tolkningen av budskapet. I natt t.ex så var jag ute och sprang i skogarna runt Fersjön hemma i Kallinge där jag är uppväxt. Jag sprang otroligt fort men Stålmannen flög brevid och försökte övertala mig att flyga istället. Hur jag en försökte så lyckades jag inte flyga men jag tog ändå ett par 15 meterssprång upp till trädtoppsnivå men det imponerade inte på Stålis. Ofta är det så här drömmarna utspelar sig, Stålmannen visar sig, gör någon form av show-off, försöker få mig att göra likadant och sen sticker han.  


Träningen går framåt. Var ute på Ekerö och cyklade med Lelle, fick in ett antal bra mil i tempoposition och hög snittfart. Jag fick en oroväckande energidipp mitt i det passet, inom loppet av ett par minuter rann all kraft ur mig och jag tänkte typ "inte en meter till". Men Lelle plockade fram förbjudet energitillskott ur fickan och bara någon minut senare så var jag lika pigg som innan. Kolhydrater I love.


Har simmat på  morgonen alla dagar denna veckan, känns som jag hittat en ny stabil nivå där jag kan hålla hyggliga tider utan att braka genom någon gång. Dock aldrig den där riktiga toppkänslan. Ett undantag var gårdagens VO2maxpass där den gamla hjärtrusningen kom och störde lite. Plötsligt när jag gjorde en vändning så kände jag hur pulsen skenade iväg och syran byggdes upp i kroppen, försökte sansa mig lite och få ner pulsen men det kändes så pass kass att jag fick avbryta passet där. Annars kan jag tillägga att min nya våtdräkt är superbra, vi snackar 5-6 sek snabbare / 100m jämfört med simning i bara skinnet. Det dåliga vattenläget blir som bortblåst. Hoppas hoppas att det funkar lika bra i öppet vatten.



Skapa flashcards