Direktlänk till inlägg 13 januari 2009

progress progress

Av Filip - 13 januari 2009 11:12

Lite simning igår på morgonen följt av maxcykling på labbet på kvällen. 380w är ungefär vad som krävs för att vända ut och in på mina lungor i nuläget.


Idag simmade vi 24x100 start 1.45 med en hundring extra som seriepaus mellan var 8de intervall. Snitt ganska exakt 1.20 vilket jag känner mig lite uppblåst över. Har hört coachens eviga tjat om att "greppa vattnet tidigt" i snart ett år men jag kom på själva innebörden av att "greppa vattnet" för en vecka sen. Det går mycket snabbare nu. Förut trodde jag att det liksom gällde att greppa vattnet TIDIGT men nu förstår jag att det gäller att GREPPA vattnet tidigt. Jag brukar tänka det som så att istället för att FÖRSÖKA greppa vattnet så GREPPAR jag det, precis efter isticket. Märkligt att jag kunnat vara så korkade att jag simmat omkring i flera år och försökt få ett bra fäste i vattnet tidigt i draget! Det är ju inte så svårt att få fäste i vattnet, det är att få grepp som är det viktiga. Döööuhh!


Ungefär så lätt är det att lära ut en bra simteknik.

ÄRLIGT TALAT SÅ KÄNNS SIMNINGEN JÄÄVLIGT BRA JUST NU.



 
 
Ingen bild

flo-ppzi igen

13 januari 2009 11:37

Okej, utan snabba muskelfibrer och bra teknik så har du alltså blivit snabb med bra grepp i vattnet. Grattis! Nu är det bara 8.50 på 3000m kvar, sen kan du bocka av vinterträningen som framgångsrik?

 
Ingen bild

Coach Mike

13 januari 2009 12:38

Rätt analys. Sen ska du bara simma rakt som en linjal också. Såg också lovande ut idag.

 
Ingen bild

Johnny

13 januari 2009 14:53

Filip! ang snabba muskelfibrer och simma rakt fram mm kan du inte göra en beräkning på om sjöodjuret skulle gå ner från 102 kg till sin forna matchvikt ca 71 kg(David! då han boxades i landslaget)vad det skulle ge för tid på Kalmar... Han behöver nog testas i labbet för hur är det möjligt att ett läskigt fläskberg på 102 kg springer premiärmilen på 38 min och krossar Marcus H på sthlm Marathon 08.

 
Lundin

Lundin

13 januari 2009 15:26

GTrattis! Bra tänkt!

http://bloggen.lundintriathlon.com

 
Ingen bild

Finn R

13 januari 2009 16:03

Hej
på vår hemsida SCT pågår en debatt om energiintag och långdistans. Du får gärna komma med en kommentera om din erfarenhet.

 
Greven

Greven

13 januari 2009 21:09

Snart dumpar minikötta ner i famnen på däk. nervös?

http://grevens.bloggagratis.se

 
Ingen bild

flåsmannen

13 januari 2009 23:18

8.50??? Om Spenat gör sub9 på 3000m blir jag förvånad. Och bjuder på veganlunch.

 
Ingen bild

Pejlort

14 januari 2009 11:26

Håller med Flås...Dr Spenat kommer aldrig att göra sub9 hur mkt spenat han än trycker i sig. Hans biffiga kropp kommer att börja strejka strax efter 5.59 passeringen på 2000 m;-)

 
Ingen bild

Dave

14 januari 2009 16:47

Ni pratar ni jag tror han fixar det redan på Lördag fast som mellan split i ett 5000m lopp.

 
Ingen bild

Filip

15 januari 2009 06:34

Floppis, Pejlort, Dave: Jag vet inte vem som diktat ihop att jag ska springa 3000, vilket jag inte har några större planer på, håller dock med om att någon sub-9 blir svårt i dagsläget.

Johnny: Bara för att leka med tanken... man brukar säga 3sek/km/kg viktnedgång. 38 på milen minus (31*3*10sek)= 23 minuter= Värlsrekord!

Greven: Nej, inte nervös när den väl ligger i famnen. Däremot kommer jag vara lite nervös inför första babysimpasset, första skoltävlingen i friidrott etc.

 
Ingen bild

stefan

15 januari 2009 21:32

Jag skall fettsuga mig

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Filip - 12 mars 2010 12:13

Begrunda vettvillingens senaste otyg på www.nitrovegan.blogspot.com   Ha inte för stora förhoppningar bara ...

Av Filip - 25 oktober 2009 08:08


Det har börjat poppa upp en massa reklam för diverse produkter på den här bloggen. Eftersom jag inte vill att mina  svaga läsare undermedvetet börjar tvångsköpa ögonfransförlängare bara för att dom är beroende av världens bästa triathlonblogg så lägg...

Av Filip - 24 oktober 2009 08:05

Fullbordade arbetsveckan igår och jag har hållt mig till planen både tränings och arbetsmässigt. 121km löpning på 5 dagar, 2 simpass och ett cykelpass ger mig ett bra utgångsläge inför helgen då jag bara behöver få in 4 mil för att uppnå minimigränse...

Av Filip - 20 oktober 2009 19:23

Trots så många år av träning som jag har bakom mig så verkar jag ändå aldrig lära mig dom mest basala grejerna för att en träningsdag ska bli lyckad: 1) Torra kläder är skönt 2) Mat är gott 3) Bastu är urlakande Efter en lätt joggingtur ner t...

Av Filip - 18 oktober 2009 21:33

166km denna veckan, 2 kvalitépass, ett i backe och ett fartlek. Min hjärna var kreativ idag och kom på minst 10 ursäkter att stanna hemma och kolla TV istället för att springa 2 timmar ensam i regnet. Ganska intressant när man väl bestämt sig för vad...

Skapa flashcards