Direktlänk till inlägg 6 november 2008

Trycka kuvertet

Av Filip - 6 november 2008 17:19

Eftersom jag känt mig så sliten och hängig i flera dagar nu så passade jag på att ta en riktig vilodag och dessutom så köpte jag en rejäl godispåse som jag satt och åt på under hela arbetsdagen. Man vet ju hur det är, det gäller verkligen att vara hel och framförallt inte ha bränt ut sig när säsongen drar igång på allvar. Det är viktigt att lyssna på kroppen när man tränar så här hårt.


Skoja bara, fatta! Simning imorse såklart med våtdräkt och fenor, på eftermiddagen kände jag mig just så sliten som jag beskrev ovan men samtidigt funderade jag på om det fanns någon som helst möjlighet att ro hem ett testcykelpass på 40x(30-30sek) på samma belastningar som i måndags. Då körde jag 30x(30-30) och det var väldans himla jobbigt. Benen var ganska kassa från början men Master of Puppets på "repeat" och en petflaska vatten gjorde susen. Sista 2 intervallerna fick jag dock stå upp för att få runt pedalerna. Det gick ju, och precis som alltid mår jag mycket bättre direkt efter passet.


Det är det här som är mitt lilla projekt; hur långt kan jag pressa mig fysiskt och hur länge kan jag fortsätta att förbättra mig? Vad händer om jag ökar träningen x-procent varje år i 15 år till? När kommer åldern sätta stopp? Även när jag verkligen är "over the hill" så kommer jag inte lägga av för jag är Filip Larsen och jag lägger inte av. :-)  Min fysiska talang är väl ganska medioker om jag ska vara ärlig. Man kan nog hitta 3-4st i varje skolklass med samma fysiska förutsättningar som jag har. Det är inte det det handlar om. Att träna under dessa förutsättningarna är ungefär som att spela poker; man kan fejka sig till stora potter även om handen man fick på given inte var bättre än par i åttor (dam i topp kanske). Och då menar jag inte Texas hold'em, för där är par i 8or bra minsann.

 
 
Ingen bild

Flåsmannen

6 november 2008 20:24

Du kommer bli så jävla bra när du blir pappa och tvingas till mer vila. Sub9 i Kalmar. Lätt.

 
magda

magda

6 november 2008 22:24

helt sant. det är som jag alltid har sagt; i längden är det envisheten som gäller, inte talangen.

http://magdagad.blogspot

 
Ingen bild

Dave

7 november 2008 08:34

Sedan skall man inte underskatta en atlets förmånga att förvalta och exekvera sin träningsdos på ett korrekt sätt. Där tror jag du har kommit ganska långt! Dam topp, par i dam är en riktigt bra hand. Tur att du inte var med sist det var Texas hold'em hemma hos mig, då rockade jag fett :)

Master Of Puppets är ju grymt bra, har du hört metallicas senaste album, ganska mycket tillbaka till MOP ;-)

Spenat faan vad fyndigt, att jag int kommit på det själv. Spenat är gott dessutom, hur du nu skall tolka det :)

 
Ingen bild

floppis

7 november 2008 11:17

Vad kallas konditionsidrottens motsvarighet till megarexi?

 
Ingen bild

Filip

7 november 2008 13:18

Flåsmannen: vi får se, vi får se.

Magda: Yupp, håller med. Eller åtminstone så är nog talang vikitgare i början av en idrottssatsning än i slutet.

Dave: Håller lite för hårt i stålarna för att våga mig på några seriösare pokerkvällar hos dig. Men jag har inte lyckats lyssna in mig på det nya albumet tillräckligt många ggr ännu, är inte säker på att jag gillar det så mycket ändå. Tacka vet jag "Billie the vision and the dancers", tokglad indiepop på prozac!

Floppis: Konditionsträningens motsvarighet till megarexi är en korrekt dos mängdträning. Bieffekt: Man blir snabb.

 
Ingen bild

LN

7 november 2008 16:30

Din kropp har redan gett dig svaret: du har redan passerat gränsen å bränt synapsen till knoppen på köpet. Var tog kompensationen vägen i teorierna?

-> Dave, atleter är cirkusartister, inte labbråttor.

I all välmening, LN

 
Ingen bild

Dave

7 november 2008 16:46

Du missade ett roligt pass imorse som jag hade på simningen 75min non-stop i 50:an, de e kul det. Death magnetic blir fasiken sämre å sämre för varje gång jag lyssnar på det(tyckte den var asgrym första gången jag lyssnade på den), du förstod nog inte mitt skämt om MOP (middle of the pack). Så bra var det... :)

 
Ingen bild

Filip

7 november 2008 18:23

LN: Kompensationen sitter ju där! Jag körde 6 sek snabbare i hammarbybacken idag än förra veckan trots att jag varit väldigt trött och sliten; alltså har jag superkompenserat trots att jag varit trött. Det är ju detta som är kärnan i min (eller egentligen Counsilmans) teori; att trötthet inte är en bra indikator på om det är dax att vila eller ej. Däremot är prestationsförmåga det man ska lyssna på.

Dave: Hwohahah, nu fattar jag. MOP är alltid Master Of Puppets för mig, inte middle of the pack. Men fyndigt min herre, fyndigt.

 
Lundin

Lundin

8 november 2008 21:16

Filip, du har fattat det här. Det viktigaste är inte att vinna utan att kämpa väl, eller hur?

http://lundintriathlon.com

 
Ingen bild

Bill B

8 november 2008 22:23

Lundin: If you can find a deeper meaning in such a pointless pastime as training, chances are you will find a deeper meaning in another pointless pastime; -life.

 
Lundin

Lundin

9 november 2008 09:48

Det är som en mycket god vän till mig, Sigge S, uttryckte det: "If there's meaning then there must be life, and if there's life then there must be failure and if there's failure then I don't wanna live any more" Sigge tog mycket riktigt livet av sig endast tre år gammal. Han var en fin katt Sigge, may he rest in peace!

http://bloggen.lundintriathlon.com

 
Den riktige Lundin

Den riktige Lundin

9 november 2008 09:52

Vad fan det där sista har inte jag skrivit!!!! En jävla katt, hur patetisk får man bli egentligen. Bra kämpat Filip förresten, jag håller med om alla inlägg här och alla kommentarer också.

http://www.youtube.com/watch?v=Yu_moia-oVI

 
Ingen bild

Filip

9 november 2008 15:13

Lundin: Dina kommentarer kan sammanfattas i ett ord; PSYCHO. Skrattkramperna börjar klinga av så sakta nu. sicksick.

Angående länken från "den riktige lundin" så kan man gissa att Rick A's mogna röst i en så pubertal kropp fick många peddogubbar från Valhallabadets bastu att gå igång på alla cylindrarna. Helst den lilla nedåtriktade cylindern.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Filip - 12 mars 2010 12:13

Begrunda vettvillingens senaste otyg på www.nitrovegan.blogspot.com   Ha inte för stora förhoppningar bara ...

Av Filip - 25 oktober 2009 08:08


Det har börjat poppa upp en massa reklam för diverse produkter på den här bloggen. Eftersom jag inte vill att mina  svaga läsare undermedvetet börjar tvångsköpa ögonfransförlängare bara för att dom är beroende av världens bästa triathlonblogg så lägg...

Av Filip - 24 oktober 2009 08:05

Fullbordade arbetsveckan igår och jag har hållt mig till planen både tränings och arbetsmässigt. 121km löpning på 5 dagar, 2 simpass och ett cykelpass ger mig ett bra utgångsläge inför helgen då jag bara behöver få in 4 mil för att uppnå minimigränse...

Av Filip - 20 oktober 2009 19:23

Trots så många år av träning som jag har bakom mig så verkar jag ändå aldrig lära mig dom mest basala grejerna för att en träningsdag ska bli lyckad: 1) Torra kläder är skönt 2) Mat är gott 3) Bastu är urlakande Efter en lätt joggingtur ner t...

Av Filip - 18 oktober 2009 21:33

166km denna veckan, 2 kvalitépass, ett i backe och ett fartlek. Min hjärna var kreativ idag och kom på minst 10 ursäkter att stanna hemma och kolla TV istället för att springa 2 timmar ensam i regnet. Ganska intressant när man väl bestämt sig för vad...

Skapa flashcards