Direktlänk till inlägg 27 oktober 2008

I ett utbrott av Alzheimer satte jag idag in den rena disken i kylskåpet.

Av Filip - 27 oktober 2008 20:47

Efteråt stod jag som förlamad och tittade på händerna som utfört detta mästerverk i tankspriddhet.


 Efter backpasset i fredags var jag inte nådigt slut i benen/huvudet/trampdynorna. Men som en riktigt rutinerad uthållighetsidrottare gav jag mig ut på ett långpass i vad som kallas "the window of opportunity" som infaller 3-16 timmar efter man kört ett riktigt stänkande jobbigt pass. I denna lilla tidsrymd har man på ett någorlunda sätt lyckats återhämta lite krafter och fylla på lite av det förlorade glykogenet samtidigt som stelheten och ledbrutenheten inte har satt in med full kraft.


På hobbyfysiologispråk skulle man kunna säga att man är i den akuta återhämtningsfasen och de katabola processerna fortfarande går på högvarv för att "rädda läget" och ta sig ur den knipa man befinner sig i. När diverse stresshormoner går ner och mat, vila och värme finns i överflöd växlar kroppen till att reparera och förhoppningsvis superkompensera för det som förlorats. En bieffekt av denna djupare nivå av återhämtning är att kroppen blir lite svårstartad och man blir sådär fantastiskt stel som bara är förunnat en riktigt manisk konditionsidrottare.


Så två riktiga rackarpass inom loppet av 16 timmar funkar ofta bra men sen behövs lite mer vila. För min del blev pass nummer två ca 23km i hygglig fart i mest obanad terräng och som avslutning 5000m på bana för att stämma av farten som låg väldigt nära 4.00/km med 150 i puls ungefär. Helt ok men resten av dagen var jag inte så produktiv.


Söndagen gick i vilans tecken med 7km jogging på morgonen följt av 5st hundringar (!!) med lång vila och 20 minuter löpskolning (!!!!!). Jag måste befunnit mig i någon sorts sinnesförvirring eller så har en viss medeldistansare i min omgivning sakta men säkert lyckats med sin hjärntvätt att det faktiskt är välgörande att hoppa kråka och gå på tå och logga det som träning dessutom. På kvällen försök till simning men linsburgarna (plural) som jag åt strax innan satt väldigt snett i magen och jag mådde så illa att jag fick gå hem...


Idag blev det inte heller nån simning pga diverse pyssel men däremot ett kort löptest på Bosön med en 5-6km i 3.43/km  på löpband. Jag fick mycket beröm av testledarna som sa att det var skönt att det äntligen kom någon som sprang som en riktig karl, tydligen hade dom bara testat bortskämda lyxidrottare tidigare. Därefter gick jag in och tokvräkte ur mig 4st 200ingar som värsta 16-åringen som druckit bajjamajjatvål på Hultsfred. Helt crazy. Ba.


 
 
Ingen bild

Alf

27 oktober 2008 22:48

Tiderna på 100ingarna respektive 200ingarna då? Du klockar alltid allt, så fram med det.

Själv så blev även jag torterad med en astronomiskt stor mängd löpskolning och diverse uppvärmningsövningar av samma ovan nämnda medeldistanserska. Tog väl ca50min innan det riktiga passet började(!!!!). Jobbigt, men förhoppningsvis välgörande.

Imorrn blir det backslakt. Payback från i fredags då du slet av nålarna. Bered dig på att gråta och kräla. Moahahaah!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Filip - 12 mars 2010 12:13

Begrunda vettvillingens senaste otyg på www.nitrovegan.blogspot.com   Ha inte för stora förhoppningar bara ...

Av Filip - 25 oktober 2009 08:08


Det har börjat poppa upp en massa reklam för diverse produkter på den här bloggen. Eftersom jag inte vill att mina  svaga läsare undermedvetet börjar tvångsköpa ögonfransförlängare bara för att dom är beroende av världens bästa triathlonblogg så lägg...

Av Filip - 24 oktober 2009 08:05

Fullbordade arbetsveckan igår och jag har hållt mig till planen både tränings och arbetsmässigt. 121km löpning på 5 dagar, 2 simpass och ett cykelpass ger mig ett bra utgångsläge inför helgen då jag bara behöver få in 4 mil för att uppnå minimigränse...

Av Filip - 20 oktober 2009 19:23

Trots så många år av träning som jag har bakom mig så verkar jag ändå aldrig lära mig dom mest basala grejerna för att en träningsdag ska bli lyckad: 1) Torra kläder är skönt 2) Mat är gott 3) Bastu är urlakande Efter en lätt joggingtur ner t...

Av Filip - 18 oktober 2009 21:33

166km denna veckan, 2 kvalitépass, ett i backe och ett fartlek. Min hjärna var kreativ idag och kom på minst 10 ursäkter att stanna hemma och kolla TV istället för att springa 2 timmar ensam i regnet. Ganska intressant när man väl bestämt sig för vad...

Skapa flashcards