Direktlänk till inlägg 7 oktober 2008

Får jag leka med galenskap?

Av Filip - 7 oktober 2008 17:49

I flera dagars tid har jag nu haft ett finger på anmälningstangenten till Hässelbyloppet och den andra på knappen som anmäler mig till Sörmlands ultramarathon. Båda loppen går nu i helgen. Jag kan direkt säga att löpformen är ganska kass för tillfället och jag har inga förhoppningar på några stordåd i någon av tävlingarna. Att kötta 5 mil terräng lockar ganska mycket mer än att trängas med 3000 löpare i Hässelby. Å andra sidan har familjen (utom LK såklart) värsta uppslutningen i Hässelby så det hade ju varit kul på så sätt. Och eftersom det jag saknar mest av allt just nu är tempostyrka så kanske en genomkörare på en mil hade suttit bra? Och hur lång tid tar det att återhämta sig efter en ultra? Jag ger kroppen 36 timmar, inte en sekund längre säger jag bara. Så här har jag bollat fram och tillbaka med beslutsångetsen i några dagar.


 Idag beslöt jag att ett intervallpass skulle få avgöra; om jag skulle vara nöjd med passet efteråt skulle det bli Hässelby, annars ultramaran.

Passet:

3.5km uppvärmning

3x80m stegringslopp

2x1500m, 3 min vila, zon 5

2x1000m, 2 min vila, zon 6

5x100m, 3 min vila

3.5km nedjogg

Typiskt nog rippade jag något i höger ljumske på första stegringsloppet och fick linka mig genom passet. 1500ingarna på 5.06 och tusingarna på 3.27 Långsamt alltså. Ultramara blir det alltså. Nu när jag kommit hem ser inte ljumsken så fin ut; svullen och lite blå :-( Då blir det iofs bra med en ultra så att jag kan rena kroppen från min åkomma :-)


Just det, jag simmade imorse med:

600 insim

3x(300+150+6x25), hårt.

300 bad

Hann inte mer än så, hade bokat labbet från 07.45

 
 
ultraschmultra

ultraschmultra

7 oktober 2008 18:24

Sometimes, bad news is good news!

Vad kul - mot SUM

http://gullfot.blogspot.com

 
Ingen bild

Veteranadepten

7 oktober 2008 19:17

Har funderat en del på vad som är värst för dig, ett ständigt högre hårfäste eller en allt sämre löpform. Se det positiva med håret, en slät hjässa gör säkert en tiondel på varje bassänghundring. Om löpningen har inget att säga, utom möjligen att en rippad ljumske är som en piss i havet jämfört med klena hamstrings. Sorry, men jag måste dra. P-tiden på rullatorn är snart ute.

 
Magda

Magda

7 oktober 2008 20:23

när jag såg rubriken och började läsa tänkte jag genast "klart som fan han måste springa SUM". millopp kan man ju hoppa på lite när som helst, med ultraterräng är det sämre. jag ser fram emot rapport.

http://magdagad.blogspot.com

 
Ingen bild

Andreas

7 oktober 2008 21:47

Haha, klart du ska köra ultra om jag ska köra medeldistans. Får vi se en sub 3.45 nu då? Hur svårt kan det va att hålla 4.30-fart liksom? ;-)

 
Ingen bild

Anders L

8 oktober 2008 16:31

Har vi ditt ord på att det blir exakt 36 timmars vila? Glöm inte pannlampan isåfall :)

 
Ingen bild

Coach Mike

8 oktober 2008 20:13

Du sjunde son till en sjunde son. Imorron blir det simning utan beslutsångest. Tänkte mig 4 pers!

 
Ingen bild

Filip

9 oktober 2008 09:09

Ultra: Kul, vi ses!

Veteranen: Visst, men löpformen kan jag påverka, värre är det med hårfästet. Och jag skulle offra 2cm hårfäste vilken dag som helst för 4ml högre syreupptag...

Magda: Jag är kanske inte lika exalterad som du men rappot kommer.

Andreas: Har du hört den förrut. Klyschjan är ju: "underskatta aldrig hur sakta du kan springa sista milen av en Ironman/ultra/mara!

Anders: Ha, lätt att jag kan få in ett simpass inom 24h. No problemas.

Mike: Rätt skiva/grupp! Du belönas med en nygräddad sojapannkaka vid tillfälle.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Filip - 12 mars 2010 12:13

Begrunda vettvillingens senaste otyg på www.nitrovegan.blogspot.com   Ha inte för stora förhoppningar bara ...

Av Filip - 25 oktober 2009 08:08


Det har börjat poppa upp en massa reklam för diverse produkter på den här bloggen. Eftersom jag inte vill att mina  svaga läsare undermedvetet börjar tvångsköpa ögonfransförlängare bara för att dom är beroende av världens bästa triathlonblogg så lägg...

Av Filip - 24 oktober 2009 08:05

Fullbordade arbetsveckan igår och jag har hållt mig till planen både tränings och arbetsmässigt. 121km löpning på 5 dagar, 2 simpass och ett cykelpass ger mig ett bra utgångsläge inför helgen då jag bara behöver få in 4 mil för att uppnå minimigränse...

Av Filip - 20 oktober 2009 19:23

Trots så många år av träning som jag har bakom mig så verkar jag ändå aldrig lära mig dom mest basala grejerna för att en träningsdag ska bli lyckad: 1) Torra kläder är skönt 2) Mat är gott 3) Bastu är urlakande Efter en lätt joggingtur ner t...

Av Filip - 18 oktober 2009 21:33

166km denna veckan, 2 kvalitépass, ett i backe och ett fartlek. Min hjärna var kreativ idag och kom på minst 10 ursäkter att stanna hemma och kolla TV istället för att springa 2 timmar ensam i regnet. Ganska intressant när man väl bestämt sig för vad...

Ovido - Quiz & Flashcards