Direktlänk till inlägg 19 september 2008

Svårbloggat

Av Filip - 19 september 2008 12:30

Dagarna har varit minst sagt hektiska och en massa sidoåtagande kombinerat med doktorerande och träning har gjort att kraften att trycka ned tangenterna och få till något välformulerat har varit få.

En av mina brightaste idéer sista dygnet är den att det borde införas en lag att man måste matcha sin energiförbrukning i lägenheten/villan där man bor med en lika stor del förbränd energi på träning. Enligt mina beräkningar är detta tufft men görbart.

En kWh är alltså 1000 watt(joule/sek) i en timme. Omvandla detta till energi som vi känner den på matförpackningar så motsvarar det 857kcal. I snitt förbrukar en lägenhet med 2 personer 6 KWh/dygn. Alltså 5142kcal/dygn. För mig motsvarar detta 6h cykel i zon 2 eller 69km löpning. 6h cykel i zon 2 fixar jag iaf. Löpning i 69km blir jobbigt, åtminstone om man ska göra det varje dag.


Däremot blir det riktigt tufft om man vill vända på argumentet och "driva" sin lägenhet genom att tex koppla den till sin testcykel. Den fysiologiska verkningsgraden är i bästa fall 25%, vilket skulle innebär 24h zon 2 på cykeln. Bike around the clock... Kanske om man är 4 i hushållet som snålar på duschande och diskande och turas om att cykla!


Sen skulle det ändå inte bli billigare! 1 kWh kostar bara ca 1kr 30öre från nätet, motsvarande energimängd mat (857 kcal) går på minst 10kr även om man håller sig till lågprisvarianten av solrosolja från Lidl.


5000m simning igår, inkl 30x100m, start 1.50, snitt 1.21 uungefär. Det är jag nöjd med.

 
 
Ingen bild

Dave

19 september 2008 14:23

Asgarv, får mig att tänka på när jag kör mina trainerpass, så förbrukar jag ganska bra med el. Först för datorn som driver trainern, plus trainern såklart. Men sedan har du ju fläkten så att man itne blir så jävla svettig. Sedan en plasma skärm med film. Mediabox och ett FETT-slutsteg som driver fem högtalare, givetvis måste man såklart ha en subwoofer också(då kan ju iaf inte grannarna klaga på trainer-oljudet...)

Så jag får nog trampa på bra ifall jag vill ligga på plus-sidan :)

 
ultraschmultra

ultraschmultra

19 september 2008 18:27

Ha ha ha! Riktigt kul betraktelse. Och ett argument för ultra så bra som något ;-)

http://gullfot.blogspot.com

 
Ingen bild

Anders

21 september 2008 20:11

HEj Larsen. Världen är liten. DEt gläder mig att du späker din kropp. Hälsningar från en person du träffade för 12 år sedan på kungsholmen.

SVÄRD

 
Ingen bild

Filip

22 september 2008 14:26

SVÄRD: Sånt här är kul! Det sista jag såg av dig var när hela plutonen gav dig ett kungligt avsked när du for tillbaka till Vaxholm. Sen är du också personen som alltid kommer dras över samma kam som en viss Nordlander... :-) 12 år sen, shit vad tiden går fort!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Filip - 12 mars 2010 12:13

Begrunda vettvillingens senaste otyg på www.nitrovegan.blogspot.com   Ha inte för stora förhoppningar bara ...

Av Filip - 25 oktober 2009 08:08


Det har börjat poppa upp en massa reklam för diverse produkter på den här bloggen. Eftersom jag inte vill att mina  svaga läsare undermedvetet börjar tvångsköpa ögonfransförlängare bara för att dom är beroende av världens bästa triathlonblogg så lägg...

Av Filip - 24 oktober 2009 08:05

Fullbordade arbetsveckan igår och jag har hållt mig till planen både tränings och arbetsmässigt. 121km löpning på 5 dagar, 2 simpass och ett cykelpass ger mig ett bra utgångsläge inför helgen då jag bara behöver få in 4 mil för att uppnå minimigränse...

Av Filip - 20 oktober 2009 19:23

Trots så många år av träning som jag har bakom mig så verkar jag ändå aldrig lära mig dom mest basala grejerna för att en träningsdag ska bli lyckad: 1) Torra kläder är skönt 2) Mat är gott 3) Bastu är urlakande Efter en lätt joggingtur ner t...

Av Filip - 18 oktober 2009 21:33

166km denna veckan, 2 kvalitépass, ett i backe och ett fartlek. Min hjärna var kreativ idag och kom på minst 10 ursäkter att stanna hemma och kolla TV istället för att springa 2 timmar ensam i regnet. Ganska intressant när man väl bestämt sig för vad...

Skapa flashcards