Direktlänk till inlägg 6 augusti 2008

Den stora Simboosten

Av Filip - 6 augusti 2008 19:08

Yehupp, då satt man här som en urlakad sill med ischiasrygg. Nu gäller det att hitta på något kreativt så man håller uppe glöden. Coach Mike tände direkt på idéen att boosta upp simningen under några månader så här på sensommaren/hösten. Mitt sim-ego är inget vidare för tillfället och jag känner att det behövs göras något radikalt så jag slipper vara 15-20 minuter efter täten redan när vi kliver ur vattnet på kommande ironmantävlingar. Min egen lilla plan bygger på 30000m simning/vecka med blandade intensiteter och givetvis lite teknikövningar också. Kollar man i simlitteraturen så börjar "point of diminishing returns", (den punkt där en ökning av volymen inte nödvändigtvis ger en lika stor prestationsförbättring)  någon gång runt 40000m/vecka. I sommar har jag simmat ca 10000-12000m/vecka så jag har mycket att hämta känns det som. Fortfarande patetiskt lite om man kollar på träningsvolymerna som finalisterna på 1500 fritt hade i OS 96: -84000m/vecka!


Jag kommer stämma av utveckling med lite testlopp med några veckors mellanrum och sen blir examensprovet på Elbaman i Italien i början av oktober. Under timmen är det som gäller!  Tanken var att Dave skulle vara med på Boosten men eftersom han blev kvar på sjukhus en hel vecka efter Kalmar och nu ordinerats en månads helvila (huuuva) så lär jag bli ensam i bassängen :-(


På tal om Elbaman, så är det en trevlig Ironmantävling på just ön Elba utanför Italien. Startfältet brukar inte vara enormt men ett gäng fina namn brukar dyka upp. Sveriges i egen utsago tuffaste idrottsman, Jonas Colting vann där 2005 om jag minns rätt. Det jag tycker verka trevligast med den banan är att cyklingen bjuder på totalt 2050 höjdmeter så man lär spendera mycket tid på cykeln och är det mycket klättring så kanske jag kan unna mig att gå ur tempobågen lite då och då så att inte ischiasryggen ställer till det igen.


Innan dess hoppas jag köra nån mindre triathlon på hemmaplan och sen "Ö till Ö" och kanske någon löptävling. En rolig träningshöst alltså!

Så här bra kan en kossa lära sig simma om den kör RIKTIGT mycket mängdträning...

 
 
Ingen bild

Johan

6 augusti 2008 22:10

Bara att hoppas på en varm sensommar i vattnet då så du slipper avverka dom där mängderna i bassängen:-) Inte utan att man blir lite avundsjuk på Elbaman i oktober nu när man sitter hemma i norrland igen och mest ser en höst/vinter/vår på trainern framför sig. Grymt cyklat i Kalmar förresten! Träna nu bort dina ryggproblem omgående!

 
Micke Selvin

Micke Selvin

7 augusti 2008 12:09

Jag hade också tänkt Elbaman med min misärträning i år så siktar jag på nästa säsong i stället. Synd att du fick bryta Kalmar och stort lycka till i kommande prövningar!

http://www.mickeselvin.se

 
Ingen bild

Lundin

7 augusti 2008 12:26

Själv har jag exakt tre veckor med över 10000 m i ryggen de senaste 15 veckorna, snitt 7460m. Det kanske handlar mer om VAD man gör när man simmar än om hur mycket ;)
Tråkigt med Dave, vad hände egentligen?

 
Ingen bild

Filip

7 augusti 2008 18:17

Micke: Har sett att du slappat lite med träningen på sistone :-) Hade varit kul med lite fler svenskar där nere! Ses 2009!

Lundin: Det där resonemanget håller bara om man har någon tillstymmelse till TALANG. Även jag har testat att köra massa teknikövningar och simma 7-8000m/vecka med bedrövligt resultat. Tack och lov så går det att kompensera för utebliven sådan med MER TRÄNING. Bigger, Faster, Stronger!

 
Ingen bild

Lundin

7 augusti 2008 20:12

Jag sa inte att du skulle hålla på med en massa löjliga teknikövningar utan helt enkelt bara se till att simma bra när du väl simmar. Bättre simma 2000 meter med perfekt teknik än 100 000 med värdelös, energiineffektiv teknik. Om du vill vara snabb på tävling vill säga...

 
Ingen bild

Lundin, igen

7 augusti 2008 20:31

Jag menar, simning är i första hand en tekniksport. Det är därför man får stryk så det visslar om av småtjocka tjejer i 10-årsåldern dagligdags när man går till simhallen. En tekniksport ungefär som höjdhopp - hur skulle det gå om t ex Stefan Holm varje träningspass la upp ribban på tre meter och sedan försökte hoppa över den 140 ggr på raken, mer och mer vansinnig och med mer och mer muskelkraft? Skitdåligt antagligen. Triathleter lägger ribban för högt och tror att dom ska kunna hoppa över den bara de tar i tillräckligt mycket.

 
Greven

Greven

8 augusti 2008 12:16

Väl talat, Lundin. Även om man inte ska underskatta effekten av tjockt pannben kan man inte bara leva på det. Ge han så han tiger, dr. phil.

http://grevenostenkys

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Filip - 12 mars 2010 12:13

Begrunda vettvillingens senaste otyg på www.nitrovegan.blogspot.com   Ha inte för stora förhoppningar bara ...

Av Filip - 25 oktober 2009 08:08


Det har börjat poppa upp en massa reklam för diverse produkter på den här bloggen. Eftersom jag inte vill att mina  svaga läsare undermedvetet börjar tvångsköpa ögonfransförlängare bara för att dom är beroende av världens bästa triathlonblogg så lägg...

Av Filip - 24 oktober 2009 08:05

Fullbordade arbetsveckan igår och jag har hållt mig till planen både tränings och arbetsmässigt. 121km löpning på 5 dagar, 2 simpass och ett cykelpass ger mig ett bra utgångsläge inför helgen då jag bara behöver få in 4 mil för att uppnå minimigränse...

Av Filip - 20 oktober 2009 19:23

Trots så många år av träning som jag har bakom mig så verkar jag ändå aldrig lära mig dom mest basala grejerna för att en träningsdag ska bli lyckad: 1) Torra kläder är skönt 2) Mat är gott 3) Bastu är urlakande Efter en lätt joggingtur ner t...

Av Filip - 18 oktober 2009 21:33

166km denna veckan, 2 kvalitépass, ett i backe och ett fartlek. Min hjärna var kreativ idag och kom på minst 10 ursäkter att stanna hemma och kolla TV istället för att springa 2 timmar ensam i regnet. Ganska intressant när man väl bestämt sig för vad...

Ovido - Quiz & Flashcards