Direktlänk till inlägg 10 juni 2008

Vegan Power

Av Filip - 10 juni 2008 08:52

Den absolut vanligaste frågan jag får när jag snackar med någon om mitt idrottsutövande är vad jag äter. Jag tror jag svarat på den frågan typ en miljon gånger de senaste åren och om man idrottar mycket ser folk Gunde framför sig med ett enormt berg av ris eller pasta som ska tryckas ner.  När jag sen berättar att jag är vegan så menar de flesta att jag omöjligtvis kan få i mig tillräckligt med energi på ”bara grönsaker”. När jag då berättar att jag håller konstant vikt även under 25-timmars träningsveckor så brukar man snabbt byta fokus till att jag antagligen har proteinbrist, järnbrist och snart kommer bli allvarligt sjuk. Faktum är att jag inte varit icke-träningsbar pga sjukdom på över ett år och då jag varit vegan i mer än 10 år så förväntar jag mig inte att min hälsa kommer rasa ihop inom någon snar framtid heller.  Hade det funnits en funktion för att klistra in excelark i denna blogg skulle ni få se på ett jämnt och stabilt Hb-värde på mellan 155-165, hematokrit på 42-46 mätt över den senaste 2-års perioden.  Så någon direkt hälsorisk kan jag inte säga att min kosthållning innebär, snarare tror jag att den hjälper mig att återhämta mig snabbare, hålla mig friskare och orka mera.

Jag klandrar inte någon då de flesta har en mental bild av en vegan som en mager, blek snubbe i lila manchesterbyxor med svartfärgat hår och stora hörlurar.

Visserligen kan jag hålla med om att vegankost kanske inte är något man bör äta om man har som enda mål att lägga på sig vikt (även om det finns bodybuilders som är veganer). Jag gick ner från ca 80kg till 72-74kg när jag gick över till vegankost, iofs hade jag precis muckat från lumpen och hade lite onödiga muskler (tänk böj-sträck) när jag blev vegan men min vikt har varit konstant sen dess. Nåja, LKs och min resa till Himalaya kostade ett antal kilo men det var tillfälligt. Även Lillkötta var vegan innan resan men 3 månader på hög höjd och magert med mat fick honom att gå loss på en gris när vi kom ner till en by, jäklar vad sjuk han blev… Det var så han fick sitt smeknamn.

Allas vår vän Colting har lovat ett inlägg om Stenålderskost på sin blogg vilket jag ser fram emot. Vi lär få oss en omgång om varför socker är livsfarligt, spannmål fräter sönder tarmarna och kött är det bästa som finns. Mannen själv verkar leva på kött, kaffe och grönsaker. Inga kolhydrater, det är dumt.  Förutom quinoa det är ju en annan typ av kolhydrater!  Eller? Och förutom lösgodis på långpass, mums (?!) Dissar inte kosthållningen, vad jag menar är att en av människans främsta egenskaper är allsidighet. Vi kan anpassa oss att äta enbart vegetabilier eller väldigt mycket animalier och ändå må ganska bra.

Om någon är sugen på att experimentera lite med träning och kost så rekommenderar jag att testa vegankost i ett par veckor kombinerat med hårdträning och se om ni känner någon skillnad i uthållighet och återhämtningsförmåga. Byt bara ut kött och fisk mot linser och bönor, mjölk och ost mot nötter och frön. Se till att äta en massa frukt varje dag och riktiga färska grönsaker (broccolli, blomkål, spenat, aubergine etc). Efter hårda träningspass och som mellanmål rekommenderar jag torkad frukt, rostade sojabönor, eller färskpressad juice.  Om ni klarar av lite abstinens inledningsvis så kommer en skön turboeffekt när kroppen börjar vänja sig. Ni gör både är själva, världen och djuren en tjänst!

 
 
Magda

Magda

10 juni 2008 09:35

Jag har en teori om att det är lättare att få i sig bra saker om man är vegetarian/vegan och samtidigt är kostintresserad/idrottsutövare.
Ser man vegankosten som enbart ett sätt att inte äta kött, och petar i sig lite grönsaker, är det nog inte lika bra.
Men som hälsomedveten och resultatinriktad gör man ju inte så. Du vet vad du behöver och hittar dina proteinkällor. Det blir ju som en stenålderskost fast utan animaliskt protein, vilket är alldeles utmärkt; långsamma kolhydrater, fleromättat fett och laddat med vitaminer, mineraler.
Själv käkar jag samma typ av kost men jag äter även kyckling och fisk. Inte för att det är bättre, utan för att jag tycker att det är godare.
Coltings diet har jag för övrigt svårt att förstå, en vecka på den och min mage var helt paj...

http://magdagad.blogspot.com

 
Ingen bild

Dave

10 juni 2008 20:31

Fast oftast är det ju från människor som är väldigt avundsjuka, som inte orkar träna själv, när de dessutom hör att du klarar galant av en vegankost blir det väl för mycket, dvs det måste vara något fel :)

Själv har jag hört mig säga många gånger till mina kollegor, "NEEEEJ, jag kan inte äta vad som helst för då blir jag fet"

 
Ingen bild

Filip

11 juni 2008 07:23

Magda: Ja, med tanke på hur hög energiförbrukning man har som idrottare blir det ännu lättare att täcka vitamin/mineralbehovet.

Dave: Lite knäckande för kollegorna, helst som dom hoppas att deras 10min promenader till T-banan ska göra skillnad på vikten...

 
Ingen bild

K

11 juni 2008 10:59

Imponerande att du orkar hålla vegandiet och träna så hårt för onekligen kräver det ju mycket planering och kunskap för att få ut rätt effekt av träningen. Äter du något proteintillskott, tex. sojaprotein?
En annan sak jag tänkt på är att det måste vara jobbigt att resa, särskilt på vägarna i Sverige. Måste kräva massa planering och matlådande, bara som vegetarian tycker jag det är hopplöst att hitat mat som funkar.

 
Ingen bild

Greven

11 juni 2008 14:00

1 miljon var kanske lite att ta i va? 10 år=3650 dagar. Hur många gånger svarade du på frågan julafton -99? där får du nog räkna om, mr. statistiknörd ;-O

 
ultraschmultra

ultraschmultra

11 juni 2008 19:43

Tror det är såhär, vi har sedan barnsben fått lära oss att dricka mjölk för friska tänder och stark benstomme, äta kött för att få muskler, äta spannmål för energin och frukt och grönsaker för vitaminernas skull. Som att frukt och grönsaker är ett slags tillskott, liksom. Det är snudd på omöjligt för folk från vår kultur att se hur "frukt och grönsaker", di små färgglada vännerna, kan fylla exakt samma näringsfunktion som köttet och mjölken i standardkosten. (Sedan spelar det ingen roll att vegankost i stort sett är standard hos större delar av världsbefolkningen...) Det låter i folks öron som om det vore ohyggligt svårt för att inte säga omöjligt. Och så spelar det inte heller någon roll hur näringsfattigt kött och mjölk egentligen är jämfört med vegetabilier, med undantag för inälvsmat som ändå ingen äter längre. Det är ju inte direkt så att köttätande är en garanti för att få en rätt sammansatt kost (egentligen tvärtom med tanke på vad folk egentligen blir sjuka och dör av i västerlandet), så egentligen är det ganska märkligt att just vegankost påstås vara så "svår".

Hur som helst är det lite fånigt när Colting påstår att veganer är anemiska bleka stackare, känns som en ganska onödig kommentar. Ser dock fram emot hans kostinlägg, för jag håller med om att det äts på tok för mycket fel sorts kolhydrater, särskilt på spannmålssidan. Vad gäller stenålderskost så anser jag däremot att andelen kött folk faktiskt åt på stenåldern är grovt överskattad. Även om jag sympatiserar med många av grundidéerna.

http://gullfot.blogspot.com

 
Ingen bild

Mela

12 juni 2008 09:57

Coolt. Klart att det går alldeles utmärkt (säger nutritionisten), så länge man tänker på vad man stoppar i sig (och en kvalificerad gissning här är att man som vegan funderar oerhört mycket mer på vad man äter, t.ex så ha man ju faktiskt gjort valet att bli vegan vilket tyder på att det funnits nån typ av tanke kring maten där innan)! Äter du b12 som tillskott?

 
Ingen bild

Filip

12 juni 2008 15:33

"K" och Mela: Jag tycker faktiskt inte det är ansträngande alls. Jag har en ganska bred repetoar på måltider/recept som jag vet är fullvärdiga. Jag bara lagar det jag är sugen på och eftersom man gärna äter en massa olika saker (allsidigt) så faller det sig naturligt att man får i sig allt man behöver. Även på de mest "köttiga" restauranger går det att få veganskt käk, ibland krävs det dock att man byter ett par ord med kocken.

Vad gäller tillskott så är många produkter berikade med b12 och D-vitamin, käkar bara tillskott sporadiskt. Sojaproteindrinkar kör jag med under hårdträningsperioder.

 
Ingen bild

Filip

12 juni 2008 15:38

Ultraschmultra: Håller med dig angående stenålderskosten. Såvitt jag förstår så åts det ganska mycket kött på nordligare breddgrader, däremot i tempererat och tropiskt klimat vad det nästan uteslutande vegetabilier på menyn, undantaget om man bodde kustnära då blev det mer fisk. Ganska naturligt, man käkar det som är lättast tillgängligt.

Ändå tycker jag inte att stenålderskost är så relevant idag, den maten hade säkert bra överlevnadsvärde men idag lever vi inte som grottmännsikor längre. Därför behöver inte äta allt vi kommer över för att överleva utan kan vara selektiva och istället välja det som ger oss bäst hälsa under ett lv som kanske varar i 90-100år istället för 30 år som medellivslängden var på stenåldern.

 
Ingen bild

Mela

12 juni 2008 16:26

Dessutom så finns det ju aspekter som ofta glöms bort i debatten om vad man ska äta och varför - t.ex varför välja quinoa som ofta transporteras långväga istället för dinkel, miljöpåverkan av kött jämfört med bönor, linser m.m., kostnad och så vidare...

 
ultraschmultra

ultraschmultra

14 juni 2008 19:06

Jepp, du har alldeles rätt i att vi kan välja vad som ger bäst hälsa på ett sätt som tidigare inte varit möjligt. Men vad gör folk? Väljer fel ;-) Det jag tycker stenålderskosten har en poäng i är just att välja bort vitt socker, raffinerade produkter, transfetter etc och annat industriellt överprocessat skit. Men det är ju å andra sidan verkligen inget som är unikt för stenålderskosten. Nä, jag håller med, Vegan Power! :-)

http://gullfot.blogspot.com

 
Sara

Sara

22 april 2009 22:15

Bra inlägg! Jag har varit vegan i över ett år och är redan trött på att folk ska kommentera att det inte finns något att äta om man är vegan. Eller att jag inte borde vara vegan i samband med att jag tränar thaiboxning.

Skönt att läsa inlägget. Jag vet ju att jag inte är ensam om det, men det är kul att det är fler som tänker på det sättet :)

http://touchofsilver.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Filip - 12 mars 2010 12:13

Begrunda vettvillingens senaste otyg på www.nitrovegan.blogspot.com   Ha inte för stora förhoppningar bara ...

Av Filip - 25 oktober 2009 08:08


Det har börjat poppa upp en massa reklam för diverse produkter på den här bloggen. Eftersom jag inte vill att mina  svaga läsare undermedvetet börjar tvångsköpa ögonfransförlängare bara för att dom är beroende av världens bästa triathlonblogg så lägg...

Av Filip - 24 oktober 2009 08:05

Fullbordade arbetsveckan igår och jag har hållt mig till planen både tränings och arbetsmässigt. 121km löpning på 5 dagar, 2 simpass och ett cykelpass ger mig ett bra utgångsläge inför helgen då jag bara behöver få in 4 mil för att uppnå minimigränse...

Av Filip - 20 oktober 2009 19:23

Trots så många år av träning som jag har bakom mig så verkar jag ändå aldrig lära mig dom mest basala grejerna för att en träningsdag ska bli lyckad: 1) Torra kläder är skönt 2) Mat är gott 3) Bastu är urlakande Efter en lätt joggingtur ner t...

Av Filip - 18 oktober 2009 21:33

166km denna veckan, 2 kvalitépass, ett i backe och ett fartlek. Min hjärna var kreativ idag och kom på minst 10 ursäkter att stanna hemma och kolla TV istället för att springa 2 timmar ensam i regnet. Ganska intressant när man väl bestämt sig för vad...

Ovido - Quiz & Flashcards