Alla inlägg den 5 juni 2008

Av Filip - 5 juni 2008 09:35

Ett råd om man vill locka läsare till sin blogg är att man inte ska skriva för detaljerat om väldigt specifika ämnen, utan mer allmängiltigt om saker som alla kan relatera till. Dessutom ska man inte fokusera för mycket på sig själv efter som det blir tråkigt i längden. Mina läsare måste vara helt slut i kolan med tanke på följande kommentar:


"Tycker att du skall skriva ännu mer detaljerat om din träning. Redovisa varje pass du genomför med snittpuls/maxp., hastighet, underlag m.m Samt att givetvis fortsätta med dina långa utläggningar om hur dåligt det kändes. Mer misär åt folket helt enkelt. av Olof"


OK Olof! Så här har tränade jag i tisdags:


Tis fm: Simning i 45min i en 50 meters bassäng med min Blue seventy våtdräkt. Passet var  6 set med 200+4x50 med kort vila. Vinden låg på ganska friskt från västsydväst, temperaturen låg runt 20 grader men steg mot 22 mot slutet av passet. Första 200ingen kändes bra men jag vågade inte trycka på så mycket eftersom jag känt mig lite snoring mellan kl 01-03 i går natt. Kroppstempen var dock normal 36.8 grader. Sen körde jag en 50a där jag för ovanlighetens skull bara tog 21 armtag jämfört med mina vanliga 22. Jag skulle gärna göra en djupanalys varför det föll sig på detta sätt men jag sparar det till en annnan dag. Snittfarten på 200ingarna låg på 3.02.43 och snittpulsen var 128, oroväckande högt då det brukar krävas tider ner mot 3.01.11 för att komma upp i så höga pulsnivåer. Kanske dax för en runda till farbror doktorn?


em: Cykel 1h42min, recovery ride i zon 1, snittpuls 121 med en topp på 136. Jag körde med 172.5mm vevarmar istället för 175mm som jag har på min tempohoj, vinkelhastigheten i knäled blir således 1.2% högre vilket känns väldigt ovant och jag kände mig lite orolig för hur lårmuskelrna skulle svara på detta pass. Efter 32min drack jag  2dl apelsinjuice som tyvärr blivit ljummen, jag måste komma ihåg att stoppa ner kylklampar i fickorna nästa gång. Det finns även en möjlighet att jag misslyckades med blandningen av apelsinjuicen innan jag stack hemifrån. På paketet stod det att den blandas 1+4, jag erkänner att jag inte använde mig av pipetterna från labbet utan av ett vanligt mätglas. Hoppas verkligen inte att jag förstört mina möjligheter att göra en bra säsong pga ett så enkelt misstag...


kväll: Simning öppet vatten 1h12min. Under hela passet slets mitt psyke av en nästan överväldigande oro då öppet vatten simning innebär att jag inte kan veta EXAKT hur långt jag simmat. Inledningsvis räknade jag armtagen men när jag kom till 1200 så kan jag ha missat ett armtag. Därför blev jag tvungen att hyra en kanot efter passet och med hjälp av GPS back-tracka hela rundan vilken visade sig vara 3205m. Tack och lov kom jag på att korrigera för jordens krökning och korrigerade snabbt sträckan till 3205.001m Snittpuls 142, maxpuls 155.


Ringde även vattenverket efteråt för att kolla salinitet, ev halokliner och strömmar i Källtorpssjön men allt verkade vara i sin ordning.


Skoja bara, JFT!





Skapa flashcards