Direktlänk till inlägg 29 maj 2008

Mellan raderna

Av Filip - 29 maj 2008 17:13

En sak som slår mig när man läser andra idrottares träningssidor är att man nästan aldrig får reda på detaljerna kring de dåliga passen. Gör man däremot bra pass så är man noga att redovisa alla detaljer, gärna vad sista kilometern gick på eller snabbaste hundringen i bassängen. Det är nog lite så att man gärna vill skryta med hur bra man är när det går bra och mörka när det går dåligt. Däremot snacka högt om sega ben och trött kropp är en favoritsysselsättning hos de flesta, inkl undertecknad. Därför presenterar jag dagens två första pass som nog var de sämsta denna månaden:


Pass 1) Simning med coach Micke och det vanliga gänget, har inga dåliga tider att skryta med men armarna verkade ha leder på alla möjliga ställen och jag hade fullt upp att ta "rulle" på de andras fötter trots att jag låg sist i kön. Sämst helt enkelt.

Pass 2) Gjorde en snabb rokad och bytte planerad cykling mot morgondagens löppass. Så här var planen: 7.5km lätt distans + 6x1000m zon 4 (3.35-3.40/km) 100m joggvila, + 4x800m VO2max, 3min vila (snitta på 2.25-2.28) + 7.5km distans. Tusingar på 3.35 brukar vara ren cruisning, 800ingar på 2.25 är tuffare men 4st funkar nästan alltid.

Så här gick det: Hela passet kändes som en enda sätesförlossning. Utan lustgas. Uppjoggen var för jävlig, ville bara gå uppför alla backar men tänkte ändå genomföra intervallerna "det lossnar nog"... Intervallerna då: Första tusingen 3.51, pulsen kom upp i 147 (25 slag under min zon 4-puls) ändå var det dyngjobbigt. 2a tusingen 3.54, puls 149, nu hade jag ändå skärpt mig och körde på hårt. 3de 3.57, astrött, puls 152. Nu ville inte egot springa mer, så det var bara att bryta ihop och jogga 7.5km hem och ta ett äpple.


Konstigt att det kan variera så mycket, i förgår sprang jag 5000m mitt i ett distanspass på 19.07 och det kändes som ett lugnt distanspass, 3000ingen på 9.53 förra veckan var även den klart behagligare än vilken som helst av tusingarna idag.


Nu ska jag ut på en cykeltur men jag har inga större förhoppningar, satsar på att spinna loss benen i ett par timmar bara.

 
 
Ingen bild

ynglingen

29 maj 2008 23:59

Om man istället kör tidsintervaller i en schysst skog undgår man problemet med dåliga km-tider och således kan ett dåligt pass bli ett bra pass. Funkar för somliga iaf...

 
Ingen bild

Annika

30 maj 2008 12:09

Vad vet DU om sätesförlossningar egentligen? Det kanske blir en sådan imorgon för mig på stockholms maraton. Hoppas du står med ett glas isvatten innan västerbron!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Filip - 12 mars 2010 12:13

Begrunda vettvillingens senaste otyg på www.nitrovegan.blogspot.com   Ha inte för stora förhoppningar bara ...

Av Filip - 25 oktober 2009 08:08


Det har börjat poppa upp en massa reklam för diverse produkter på den här bloggen. Eftersom jag inte vill att mina  svaga läsare undermedvetet börjar tvångsköpa ögonfransförlängare bara för att dom är beroende av världens bästa triathlonblogg så lägg...

Av Filip - 24 oktober 2009 08:05

Fullbordade arbetsveckan igår och jag har hållt mig till planen både tränings och arbetsmässigt. 121km löpning på 5 dagar, 2 simpass och ett cykelpass ger mig ett bra utgångsläge inför helgen då jag bara behöver få in 4 mil för att uppnå minimigränse...

Av Filip - 20 oktober 2009 19:23

Trots så många år av träning som jag har bakom mig så verkar jag ändå aldrig lära mig dom mest basala grejerna för att en träningsdag ska bli lyckad: 1) Torra kläder är skönt 2) Mat är gott 3) Bastu är urlakande Efter en lätt joggingtur ner t...

Av Filip - 18 oktober 2009 21:33

166km denna veckan, 2 kvalitépass, ett i backe och ett fartlek. Min hjärna var kreativ idag och kom på minst 10 ursäkter att stanna hemma och kolla TV istället för att springa 2 timmar ensam i regnet. Ganska intressant när man väl bestämt sig för vad...

Skapa flashcards