Alla inlägg den 13 april 2008

Av Filip - 13 april 2008 15:34

Ibland känner jag mig som ett litet monster. Som ett svettigt, grimaserande monster. Som ett svettigt, grimaserande, fruset, hungrigt monster. I tajts. Idag var en sån dag. Jag var uppe med tuppen för att få in några timmar på hojjen innan löptävlingen. För att hylla denna idé hade det bestämt sig för att vara 2+ och regn idag. Låren kändes som ett skämt första halvtimmen men det lossnade ganska ok efter en timme. Tanken att jag skulle springa ett millopp några timmar senare känns helt absurbd och jag försökte tränga bort den tanken.


Loppet var det mycket glamorösa Kvantumloppet i Huddinge och tidigare i veckan räknade jag med att minst 4 adepter skulle komma. Men det blev bara jag och Hans-Åke; Gammeladepten!  Ungdomarna tyckte tydligen inte att regn var passande väderlek för löpning eller så hade de andra mycket viktigare saker för sig, vad kan väl vara roligare än att maxa ett millopp max i regn? Eller som gammeladepten uttryckte det:

-Jävla tunnbröd!

Gammeladepten (51 bast) passade dessutom på att göra ett kanonlopp; putsade förra årets notering med 2.30min och propsade dessutom på att vi skulle förlänga nedjoggen till 11km. Ett bevis på att det faktiskt var bättre förr. Kom igen nu X-box generationen!


Själv slet jag som det lilla snoriga monster jag är i backarna och det var nästan overkligt jobbigt. 165 i snittpuls (7 slag under tröskeln!) och 37.43 var mycket bättre än jag hoppats på. Jag har verkligen jobbat för att träna ner mig så mycket det någonsin går men denna tiden kanske bara är 2 minuter sämre än vad jag skulle kunna göra i vilat tillstånd. Veckan har bjudit på 22 timmar effektiv träning, inkl 7 fristående intervallpass i zon 4 eller hårdare och så denna tävlingen som glasyr på kakan. Jobbigt.


Jag har alla fysiska (men inga emotionella) symptom på nedträning:

  • Muskelvärk som blir värre från pass till pass: Check
  • Problem att gå upp för trappor: Check
  • Seghet som varar mer än 24h efter träning: Check
  • Viktnedgång: Check
  • Långsam återhämtning av pulsen efter ansträngning: Check
  • Ökad allergisk känslighet: Check

  • Förlorad aptit: Hell no!
  • Minskad entusiasm, motivation: No
  • Orolig, nedstämd, irriterad: Nope
  • Oförmåga att koncentrera sig: Nix

Sen finns Counsilmans gyllene regel när det är dax att minska på träningen: -"As long as the athlete is doing good in practice keep work him hard or harder. Even when he starts complaining of fatigue and soreness, keep him working. Work him hard until his performance suffers substantially, then and no sooner should there be a let up in the training load."


Så jag får nog ligga i lite nästa vecka...

Nä, nu tar vi en kopp kaffe på det här gubbar!



Skapa flashcards