Alla inlägg under november 2007

Av Filip - 17 november 2007 10:39

Kämpade ner hals-äckel-infektionen med lite lätta joggingpass med snoret hängandes som en gul halsduk i vinden. Att en halvmil i snigelfart kan vara så jobbigt?


Igår bröt jag mot min egen teori att man alltid ska springa i svinlätta, tunna skor och införskaffade ett par Vaporflies som iofs är någorlunda lätta men har en rätt tjock sula. Kan vara något för lite längre distanspass på asfalt.


Hann även med en testsession på Bosön i tisdags med tröskeltest, maxtest och 30min på 4mmoltröskeln. 3.32/km i en halvtimme på löpband med en liten ryggsäck för syreupptagsutrustning och andandes i en lite för tajt mask blev jäkligt segt mot slutet och jag fick bita i rejält för att orka. Givetvis strulade hjärtat lite också och ville inte "slå rent". Har inte haft det sen stockholmsloppet,  men detta var första gången jag fick det när jag var online på en apparat. Ganska intressant, kom upp i min maxpuls men syreupptaget sjönk ju mer jag tog i!? Verkar som återfyllnaden inte blir optimal när hjärtat fladdrar så där. Inte konstigt jag får fett med mjölksyra när jag försöker springa genom det. Iofs körde jag testet dan innan jag blev sjuk och samma sak var det faktiskt efter stockholmsloppet, blev sjuk dan efter. Kanske bögar sig hjärtat lite extra när jag har ett virus i kroppen? Ja, så måste det vara.


Lill-Kötta slog Försvarsmaktsrekordet i trekamp i veckan: Milen på 35 (inkl stämplingar i bästa orienteringsstil), 140kg i bänkpress och 24 chins! Bra gjort.


Av Filip - 15 november 2007 12:18

vaknade upp med halsont. Inga intervaller idag. Kanske lätt distans. Eller vila? Nääää, en liten runda får det bli.

Av Filip - 11 november 2007 17:21

och dax för summeringen av veckan. 78km låter inte så mäktigt men fördelat på 8 pass varav 5 med intervallinslag så blev det ok ändå. Hade något sorts bryt ons-tor-fre men det är till historien nu. Så här såg veckan ut:


Mån fm: 6.5km distans 7kg packning

em: 13.4km distans inkl 2x12min tröskel.


Tis: 2km + 15x100m brant backe, joggvila + 2.5km


Ons: Vila (konferens hela dagen, dåligt med mat och kaftkrävande egen föreläsning)


Tor fm: 4.5km till labbet med 15kg packning :(

em: 3.5km + 7x400m, starta en ny intervall varannan minut (snitt ca 72sek) seriepaus 4min + 400 (66.5s) + 3x100m avspänt + 1.7km jogg. Mindre sammanbrott, fick rejält med pisk.


Fre: 3km jogg (stort sammanbrott)


Lör: 25km distans, inkl 5000 (100m sprint + 275m flyt) på 18.44


Sön: 2km + 10x320m backe, jogg ner + mångsteg i backe + 2km


Nästa säsongs stora mål börjar ta form och en träningsplan därtill. Fokus ligger ju på att göra den där jäkla sub-2 tiden på 800 och jan-feb är de månader med flest tävlingar. Jag kommer ändå börja simma 3-4 ggr /vecka fr.o.m 1 december, cykel har jag hållit igång någorluna i höst men kommer inte köra mer seriöst förrän 1 februari.  Jag känner att jag steppat upp mig på långdistansfronten en del och jag vet att en VM-kval prestation och Hawaii biljett (agegroup 30-35) ligger inom räckhåll men ekonomin räcker inte riktigt så långt om inget drastiskt händer (typ lottovinst). Därför blir säsongens mål SM i Kalmar och sen Elbaman i Italien senare nästa höst. Känns rätt skönt att lägga en lite senare säsong så att man inte behöver jäkta igång med 7 timmars cykelpass i februari-mars utan kan vänta tills det blir lite varmare.

Av Filip - 10 november 2007 15:03

och 11h sömn gjorde susen. Idag fanns inga tecken på märklig trötthet kvar, det blir nog ett olöst mysterium.


Dagens pass blev 25km i hygglig fart varav 5000m var på bana. Upplägget var att sprinta 100m och flyta 275m (375 meters varv) mest för att jobba lite med syratransporten och för att det är roligare än att beta av en 5000ing rakt av. Tog inte tiden på sprintsen men 5000ingen gick på 18.44 utan att bli så jobbigt, lite konstigt att det kan gå så fort när man egentligen bara tar i på en fjärdedel av sträckan, resten bara glider man runt på överskottsfarten. Vädret var lite bistert med 2 minus och rejält blåsigt.   Dessutom låg det en tunn skorpa med frost/snö på banan så det var lagom slirigt.

Av Filip - 9 november 2007 21:40

Om gårdagen var tung så vet jag inte vad jag ska kalla dagens träning för. 3km jogg och sen orkade jag bara inte mer! Fick vända och tänkte jogga hem men det gick inte, fick helt enkelt promenera tillbaka. Konstig känsla i kroppen; det var nästan som att jag inte hade kontakt med benen, var nära att snubbla framlänges flera gånger.


En skål linssoppa och en natts sömn gör nog susen.

Av Filip - 9 november 2007 11:09

...just igår mådde jag dåligt, eller hur var det den där sången gick?


Passet skulle varit 10x400m, start 2min på Bosön. Träningspartner för dagen var Broder Södergård den Yngre. Jag hade kanske decenniets tyngsta träningspass och hade fullt sjå redan från första steget. Farten skulle var 70-72sek "kontrollerat" men det blev bara 7st sen var jag nere på 74sek med Rigor Mortis från hakan och nedåt. Samtidigt passade Olof på att vara riktigt oartig mot en gammal man och studsade fram på sina unga ben som aldrig förr. Jag tror han kommer göra en grym inomhussäsong om han bara kör riktigt hårt med medicinbollen framöver.


Efter att ha suttit och surat i några minuter medan Olof fullföljde passet hängde jag med på sista 400ingen och tänkte att jag skulle hämnas, men näääää jag blir omsprungen sista 150m trots att jag kläcker ur mig en 66 sekundare.


För att vara väldigt hurtig och överpositiv så kan jag se min ojämnhet som en fördel: Jag kan prestera grymt dåligt ibland men också väldigt bra vid andra tillfälle. Det gäller alltså att dra nytta av denna standardavvikelse och se till att få in en bra dag samtidigt som det är tävling. Då kan det gå fort.

Av Filip - 8 november 2007 12:02

Igår körde jag ett pass med korta backar, 15x100m, med joggvila. Inte särskilt upphetsande i sig men det roliga var att jag blev "utmanad" inte mindre än 2 ggr under detta korta pass. Utmaningarna kom från 2 män (vid olika tillfällen) i uppskattningsvis 40-års åldern. Mitt pass gick ut på att kuta upp i ett någorlunda högt tempo, vända och jogga sakta nerför backen igen.


Det föll sig så att jag råkade springa ifatt dessa män på väg uppför backen, var på de instinktivt antar "utmaningen" och trycker till allt vad de har! Ganska juste toppfart på bägge två men när kreatindepåerna tog slut efter 7-8sek tappade dom fart avsevärt. Dom jobbade nog med att få bort den syreskulden resten av deras löprunda... Har hört talas om vältränade tjejer som är ute och springer med sina babyjoggers och när dom springer om någon medelålders man så försöker i 99% av fallen dessa män "svara" genom att öka farten! Vad försöker man bevisa när man får kämpa för att springa ner en tjej med barnvagn?



Av Filip - 6 november 2007 14:19

November är nog den månad då det är allra tyngst att ta sig ut och träna. Det är långt till säsongen börjar, det är mörkt, D-vitaminet börjar rinna ur depåerna och inga tävlingar finns det heller. Även om man är en tokmotiverad 30-taggare så bär det emot att ta sig ur sängen för att dra på sig fuktiga träningskläder och ge sig ut i morgontrafiken i Stockholm.


Tänk om man skulle vara pingisspelare istället! Kör dom morgonpass? Tänk vad absurdt att gå upp kl 05.00 en tisdagmorgon och spela rundpingis innan frukost i något skyddsrum nånstans...

Igår sprang jag förbi Eriksdalsbadet och jag måste säga att det såg lite lockande ut att gå in och blåsa av några 50or, länge sen jag kände så inför simning som brukar vara hatmomentet nummer 1.



Skapa flashcards