Alla inlägg den 24 oktober 2007

Av Filip - 24 oktober 2007 22:40

Hade en allmänt loj och slapp känsla i kroppen efter 2 tuffa dagar men ville ändå försöka mig på ett intervallpass på Bosön. 45 min uppvärmning på cykel, 2km jogg och några stegringslopp senare var jag hyggligt redo för passet. 5x1000m 3 min vila gick på 3.18-3.16-3.15-3.13-3.11 Det kändes som jag hade en ganska dålig dag men ändå gick det att öka passet i genom. Hygglig lägsta nivå alltså.


Höjdpunkten var att jag lurat dit min adept Frida som skulle köra intervaller. Efter en snabb genomgång vilket håll man springer åt och hur mycket 200/2 är så körde vi igång. Det var nog första gången som det klämkäcka tränartillropet;

"-Andas! Andas!"

verkligen kom till nytta. Antagligen var det så att flickan inte tyckte att mitt intervallupplägg var tufft nog utan ville öka på det anaeroba inslaget genom att bara ventilera 1-2 dl per andetag. Inte nog med det, i vilan satte hon sig på knä för att verkligen se till att ingen mjölksyra transporterades ur musklerna. Hård tjej.


Inte lika hård var Olof som kom dit, dängde en medicinboll i väggen 5-6 ggr och gick hem igen. Tydligen väldigt bra upplägg eftersom han gör 33.50 på milen. In trainers.

Av Filip - 24 oktober 2007 08:55

Har lyckats pressa på bra med träningen de senaste dagarna. All distans går långsammare än 5 min/km just nu, inte för att jag bestämt mig för att springa så sakta, jag orkar helt enkelt inte köra hårdare. Huvudfokus just nu är ändå bara att pressa upp mängden så mycket det går. Ju bättre jag kan bli genom LSD desto mer har jag att häm,ta när jag börjar med hårdare intervaller.


I måndags blev det ett litet intervallpass ändå: 3x(2x200+1x400) 170m joggvila mellan 200ingarna och 1 minut vila innan 400ingen. 200ingarna gick på 33.5 i snitt och 400ingarna på 69.5 Kontrollerad fart och bara sista metrarna på 400ingarna blev jobbiga. Avslutade med 5x100 på 13.3 i snitt med 90 sek vila. Sjukt mycket roligare att köra intervaller än att gneta runt i något spår och bli omsprungen av motionärer!


Skapa flashcards